Skoleelever byggede højttaler af brugte flasker

19. december 2014 Uncategorized

Find på nye måder at bruge brugte plastikflasker – således lød opgaven, da en 8. klasse på Broager Skole havde innovation på skoleskemaet. Skolen lånte en underviser fra Business College Syd, der stod for forløbet.

Innovation og entreprenørskab er fremover obligatoriske temaer for samfundsfag i folkeskolen. Derfor blev alle folkeskoler i Sønderborg Kommune tilbudt at låne en underviser fra en ungdomsuddannelse, skriver BC Syd i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra venstre  Jens Petersen, Marikka Kristiansen, Nynne Andersen og Rasmus Pedersen.

Fra venstre Jens Petersen, Marikka Kristiansen, Nynne Andersen og Rasmus Pedersen.

Simon Hansen, der underviser i samfundsfag på Broager Skole, takkede ja til tilbuddet. Og i løbet af fire lektioner blev 8.b faciliteret igennem en innovationsproces fra ide til færdigt produkt.

“Det har været et godt og ikke mindst relevant forløb for eleverne, hvor de kunne demonstrere deres selvstændige og innovative tankegang. Det som vi netop gerne vil fremme i folkeskolen”, sagde Simon Hansen efterfølgende.

“Jeg kan kun anbefale forløbet til andre; det passer godt ind og er relevant. Der var en god blanding af teori og praksis, hvor eleverne selv skulle arbejde”, tilføjede han.

Højtalerne vandt

Der var masser af kreative og innovative forslag til produkter af plastikflasker. Blandt andet en paraply med indbygget vandflaske, penalhus til 3. verdens lande og insektfangere.

Vinderholdet blev dog dem, der på blot en time fik bygget en funktionel højtaler til en smartphone. Alle i klassen var begejstret over lydforskellen, der steg markant, da højtaleren blev brugt.

Vinderholdet bestod af Jens Petersen, Rasmus Pedersen, Marikka Kristiansen og Nynne Andersen. De fire vandt en T-shirt fra Business College Syd og var alle glade for, at netop deres idé vandt.

Jeg er imponeret over elevernes høje niveau og deres selvstændige og kreative tilgang til opgaven. Det er vigtigt, at vi inddrager innovation i undervisningen både i folkeskolerne og på ungdomsuddannelserne. Vi skal uddanne til virkeligheden og til Danmarks fremtidige udfordringer. Her er innovation og iværksætteri essentielt”, siger Carina Pedersen, der underviser i innovation på handelsgymnasiet i Sønderborg.

Forløbet er koordineret af House of Science.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk