Nordborg Slots Efterskole har unge med masser af gode virksomhedsideer

18. januar 2019 Nordborg Skrevet af: Ole Kæhler

I løbet af ugen har 151 elever på Nordborg Slots Efterskole skabt innovation.

Efterskolen er en science efterskole, og niveauet er derfor meget højt.

Omkring 50 af eleverne går videre til den nationale konkurrence ”Unge forskere” med deres idéer og opfindelser. Skolens elever har før vundet præmier ved konkurrencen og forventes at gøre det igen i år.

Eleverne har leget med tanken om entreprenørskab og udviklet på en idé og forholdt sig til både originalitet og markedsføring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fredag var finaledagen med en messe i hallen, hvor eleverne fremviste og pitchede deres ideer til knap 30 dommere fra Sønderborgs erhvervsliv samt andre relevante faggrupper såvel som for borgmester Erik Lauritzen.

“Der er flere glimrende ideer, der sagtens kan udvikles på – og så er der det jo dejligt at se, at flere af holdene har taget udgangpunkt i verdensmålene. Blandt andet vil en gruppe sende fly i luften, hvor de drivis af magneter og et hold bruger insekter i energiprodukter”, siger Michael Hamann fra Sønderborg Iværksætter Service.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er også en gruppe, der vil have, at efterskoleelever bruger mere tid på hinanden, er mere sociale, og sjovt nok ligger opfordringen i en app.

 

25. juni 2026 Politik, Samfund, Sønderborg

Borgmesteren stoppede byrådsmedlem under godkendelse af nye medlemmer til Integrationsrådet

25. juni 2026 Politik

Der var allerede lagt op til debat, inden Sønderborg Byråd onsdag aften skulle godkende nye medlemmer til Integrationsrådet. Diskussionen begyndte nemlig flere timer før byrådsmødet og fortsatte siden i byrådssalen. Onsdag morgen skrev Dansk Folkepartis byrådsmedlem Tobias Brus Mikkelsen i et læserindlæg på SønderborgNYT blandt andet, at byrådet nu for tredje gang på seks måneder […]

Læs mere...