Kvindeparaplyen markerede Orange Dage

25. november 2023 Frivillige Skrevet af: Ole Kæhler

Lørdag formiddag gik kvinder fra Kvindeparaplyen i samlet flok fra parkeringspladsen ved Alsion, hvor der blev holdt en tale efter Alspigen blev klædt i orange, den farve, der symboliserer Stop Vold Mod Kvinder.

I talen indgik navnene på en række danske kvinder, som var dræbt af deres kæreste, mand eller eksmand.

“Hver tredje kvinde i verden har været udsat for fysisk, psykisk og – eller – seksuel vold. Derfor markerer FN den 25. november, som opstart på kampagnen Stop Vold mod Kvinder. Kampagnen varer i 16 dage, og bliver også kaldet Orange dage og markeres over hele verden. Mange steder sker markeringen bl.a. ved at der sættes orange lys på statuer og markante bygninger under Orange Dage. I Danmark markeres Orange dage i flere byer – også i Sønderborg. Den orange farve er et symbol på håbet om en lysere fremtid”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kampagnen, der varer i seksten dage, er yderst vigtig, fordi vi ser en stigning i psykisk og fysisk vold, kærestevold og i antallet af kvinder og børn på krisecentre. I Danmark bliver der i gennemsnit begået et partnerdrab om måneden.

Du kan SE BILLEDER HER.

25. juni 2026 Erhverv, Sønderborg

Snart er de sidste terninger kastet i caféen

25. juni 2026 Erhverv

Brætspilscaféen i Store Rådhusgade har gennem årene været et mødested for spillere, børnefamilier, quizhold og mennesker, der har fundet hinanden over kort, terninger og spillebrikker, men nu lukker caféen. For Claus Jacobsen har beslutningen ikke været let. Claus Jacobsen har drevet Æ Bræt sammen med forskellige medejere og havde egentlig forestillet sig, at hans rolle […]

Læs mere...