Tre af verdens førende forskere lægger i de kommende år vejen forbi Sønderborg, hvor Mads Clausen Instituttet på SDU har fået tildelt hele tre gæsteprofessorater fra Otto Mønsted Fonden.
Det er ganske usædvanligt, at ét institut får så mange bevillinger i samme runde, og det bliver da også betragtet som et markant kvalitetsstempel for forskningsmiljøet i Sønderborg.
“At Mads Clausen Instituttet har fået tildelt tre gæsteprofessorater i samme bevillingsrunde, vidner om vores forskeres internationale gennemslagskraft og den globale relevans af vores forskning i materialer, sensorer og energi”, siger institutleder professor Horst-Günter Rubahn. Han fortsætter:
“De tre professorer bringer en ekstremt høj grad af ekspertise til Sønderborg – og sammen med vores egne forskere vil de skabe resultater, der kan mærkes langt ud over universitetet”.
Otto Mønsted Fonden uddeler gæsteprofessorater for at trække nogle af de dygtigste internationale eksperter til danske universiteter. Målet er at styrke både forskning og eliteundervisning inden for tekniske, naturvidenskabelige og merkantile fag. Netop den ambition kommer nu Sønderborg til gode, når tre højt profilerede forskere rykker ind på Mads Clausen Instituttet i perioden 2025–2027.
Den første er professor Fabiano Bernardi fra Federal University of Rio Grande do Sul i Brasilien. Han er internationalt anerkendt inden for nanostrukturer og overfladefysik og skal samarbejde med lektor Roana de Oliveira Hansen. Sammen vil de udvikle bioinspirerede ‘elektroniske næser’, der efterligner lugtesansen og kan ændre måden, vi bruger sensorer på—både i fødevareindustrien og i miljøovervågning.
Den anden gæsteprofessor, Praveen Kumar fra Indian Institute of Science i Bangalore, er ekspert i mikrofabrikation og materialers mekaniske egenskaber. Han indgår et tæt samarbejde med professor Yogendra Kumar Mishra og Smart Materials Lab, hvor målet er at skabe avancerede 3D-materialer, der kan bidrage til mere energieffektive teknologier og dermed understøtte den grønne omstilling.
Fra Uzbekistan kommer professor Ulugbek Shaislamov, leder af Center for Development of Nanotechnologies. Han forsker i nanomaterialer til energikonvertering og udvikler nye fotokatalytiske materialer, der kan omdanne sollys til bæredygtig energi. I Sønderborg skal han arbejde i lektor Mirabbos Hojamberdievs forskningsgruppe, og opholdet forventes at styrke både den grønne energiforskning og de internationale samarbejder i Centralasien.
De kommende års gæsteophold vil ikke blot løfte forskningsniveauet på MCI, men også danne nye broer mellem forskningsmiljøer i Sydamerika, Centralasien, Indien og Sønderborg. Fondenes bevillinger bliver dermed også et skridt mod at gøre SDU Sønderborg endnu mere synlig på det internationale forskningslandkort.














