På hjælpemiddeldepotet i Sønderborg Kommune er det slut med indgroede vaner og rutiner. Der skal tænkes nyt, når øget efterspørgsel skal håndteres inden for det eksisterende budget.
Nationalt er der fokus på at sikre mest mulig sundhed for pengene. Det betyder færre indlæggelser på sygehusene og hurtigere udskrivninger. Det mærker man på Hjælpemiddeldepotet i Sønderborg, hvor antallet af leverede hjælpemidler er steget med godt 16 % i en periode over 4 år.
For at imødekomme den øgede efterspørgsel på hjælpemidler og samtidig bevare høj kvalitet i servicen, er hjælpemiddeldepotet i fuld gang med at optimere deres arbejdsgange.
Det betyder, at økonomi og ressourcer skal medtænkes, når der udvikles nyt. Det er en stor udfordring, men på Hjælpemiddeldepotet har de uddannet en Lean ambassadør, der løbende analyserer arbejdsgangene for at finde spild, opnå bedre ressourceudnyttelse og have fokus på kerneopgaverne.
Godt arbejdsmiljø gør en forskel
Hvem kender arbejdsgangene bedst? Det gør medarbejderne selvfølgelig. Det er derfor naturligt, at involvere medarbejderne, når arbejdsgange skal strammes op og nytænkes. Det er også sket på Hjælpemiddeldepotet, og har bidraget til stor tilfredshed og arbejdsglæde blandt medarbejderne, der oplever, at alle deres kompetencer bliver sat i spil.
Skulderklap fra Socialudvalgsformanden til Hjælpemiddeldepotet.Jørgen Jørgensen, der er formand for socialudvalget, er imponeret af, hvad de præsterer på Hjælpemiddeldepotet.
– Det er flot gået, at de har kunnet håndtere en så stor stigning i efterspørgsel og aktivitet inden for de eksisterende økonomiske rammer. De har virkelig været kreative og gode til at tænke i nye baner. Den slags kommer vi til at se meget mere af i den offentlige sektor i de kommende år, hvor økonomien strammer til, siger Jørgen Jørgensen.
Fakta – det har de gjort:
Nyt registreringssystem er med til at sikre tydelige arbejdsgange og gennemsigtighed i processerne omkring vask, reparation og lagerførsel.
Indkøb af nyt vaskerianlæg har sikret, at hjælpemiddeldepotet kan servicere den øgede efterspørgsel, der har været på hjælpemidler, ligesom kvaliteten i servicen er ensartet.
I alle hjælpemiddeldepotets biler er der blevet installeret GPS.
Køreruterne er optimeret og det er nu muligt, at kommunikere med chaufførerne via skærm i bilen, hvis akut bestilling af hjælpemidler skulle opstå.