Borgmestre er imod den nye togløsning

17. januar 2014 Politik Skrevet af: Ole Kæhler

I store dele af Danmark jubler kommuner og togpassagerer i disse dage over Togfondens løfter om omfattende opgraderinger af det danske jernbanenet. Grænsetrekantens borgmestre har gransket forliget nøje – og desværre forgæves – for at finde store lokale forbedringer i det, som ellers er lanceret som et løft til hele landet. Det fortæller tvsyd.

Togløsningen kører udviklingen udenom Sønderjylland, mener Erik Lauritzen.

Togløsningen kører udviklingen udenom Sønderjylland, mener Erik Lauritzen.

Artiklen fortsætter under annoncen

– Togfonden rummer en lang række markante investeringer på Sjælland, Fyn og i Jylland og omtales som et historisk løft. Dette løft har vi svært ved at få øje på, når det gælder togforbindelsen til Danmarks største samhandelspartner Tyskland, siger Thomas Andresen, borgmester i Aabenraa.

– Rejsetiden mellem Tinglev og Sønderborg forbedres med 1 minut, konstaterer Sønderborgs borgmester, Erik Lauritzen, som understreger, at der er meget positivt i aftalen – men:

– Den ændrer minimalt ved det nuværende billede hos os. I forhold til resten af landet, hvor der tales om timedrift og markant kortere rejsetid, vil hovedstrækningen syd for Kolding sakke endnu mere bagud i kvalitet og hastighed. Det sker samtidig med, at der i aftalen også er et stærkt fokus på at flytte al international trafik mellem Østdanmark og kontinentet til Femern Bælt. Jeg mener ikke, det er Togfondens opgave at lede udviklingen uden om Sydjylland, siger Sønderborgs borgmester.

19. april 2024 Uddannelse, Sønderborg

Rektor kan ikke sige om der skæres ned på SDU i Sønderborg

19. april 2024 Uddannelse

Forligspartierne er enige om, at der i forhold til et gennemsnit af optaget mellem 2018 og 2022 fremadrettet skal beskæres otte procent i antallet af nye akademiske bachelorstuderende. På grund af den demografiske udvikling – og mindre ungdomsårgange – er procenttallet efterfølgende blevet opjusteret, så der på nationalt niveau skal optages ca. 10 procent færre […]

Læs mere...