Byrådet satte inden sommerferien 300.000 kroner af til Erhvervsudvalget, så der kan laves en Masterplan for handel og turisme i Sønderborg. Hvordan planen skal gribes an blive drøftet på mødet i Erhvervsudvalget på onsdag.
Målet med Masterplan for handel og turisme er, at der gennem en fælles strategi og aktiviteter tiltrækkes flere besøgende til Sønderborg Kommune, øge omsætningen samt skabe flere job inden for handel- og turismeområderne i Sønderborg.
Ifølge erhvervsfremmestrategien skal Masterplanen for handel og turisme blandt andet sikre:
- – at der tiltrækkes flere kunder/turister/gæster til handels- og turismeoplevelser i Sønderborg
- – at fastholde flere borgere i Sønderborg til deltagelse i de lokale handels- og turismeoplevelser
- – at der arbejdes i et fællesskab og nye aktiviteter hele året
- – at der arbejdes fra historisk profilering til fortælling om Sønderborg, der rækker ind i fremtiden
Masterplanen udarbejdes i nært samarbejde med SET, Sønderborg Kommune og andre relevante aktører på området og bygger videre på Sønderborg Kommunes Turisme- og Potentialeplan.
Ved byrådet behandling af sagen, er der taget udgangspunkt i oplæg til udarbejdelse af Masterplan for handel og turisme, udarbejdet af konsulentfirmaet Bindslev A/S.
Repræsentanter fra Bindslev A/S deltager i mødet for præsentation af oplæg til udarbejdelse af Masterplan for handel og turisme.
– Selvom Bindslev A/S kommer med et oplæg, så er vi ikke bundet til også at bede dem løse opgaven, siger Erhvervsudvalgsformand Ole W. Stenshøj fra Konservative. For ham er det vigtigt, at Masterplanen sættes sammen på den bedst tænkelige måde, så han vil ikke låse sig fast på at bruge et bestemt firma.