Fælleslisten har hele tiden ønsket samarbejde med lærerne

18. november 2013 Uncategorized

Byrådsmedlem Bjarke Valeur Bruhn-Rasmussen, Fælleslisten, skriver:

Det er ingen hemmelighed, at vi i Fælleslisten ikke er vilde med den fremtidige skolereform, selvom der også er gode elementer i. En væsentlig mangel i forløbet har været den manglende inddragelse og dialog med lærerne, pædagogerne og skolelederne undervejs. For at rette op på dette, ønsker Fælleslisten at lave en lokallignende rammeaftale for arbejdet i folkeskolen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dette i stedet for blot at følge regeringens diktat om hvordan arbejdsvilkårene skal være ude i skolerne.

Bjarke Valeur Bruhn-Rasmussen har helle tiden villet samarbejde med lærerne.

Bjarke Valeur Bruhn-Rasmussen har helle tiden villet samarbejde med lærerne.

Det ønske var der ikke meget opbakning fra de øvrige partier i Børn og Uddannelse, før valgkampen gik igang. Så for tiden vil det ingen ende tage omkring politikernes villighed til at lytte til folkeskolelærerne, pædagogerne og skolelederne om fremtidens skole. Jeg undrer mig dog over, hvorfor der netop skal en valgkamp til, før man ønsker denne dialog. Da Børn og uddannelsesudvalget behandlede fremtidens skole i slutningen af oktober var det nemlig kun Fælleslisten, der ønskede dette ført ind i referatet.

I referatet fra Børne- og Uddannelsesudvalgsmødet den 28. oktober 2013 fremgår:

Børne- og Uddannelsesudvalget sender de 4 hovedområder i høring. Fælleslisten (Erik Lorenzen, Bjarke V. Rasmussen og Gitte Uttrup) ønsker undersøgt muligheden for et samarbejde i form af rammeaftale mellem Sønderborg Kommune, Sønderborg Lærerkreds, BUPL, FOA og Skolelederforeningen.

Efter de seneste paneldebatter kan jeg forstå, at mine politiske kolleger tilsyneladende nu også går ind for dialog med de relevante parter for at sikre fremtidens skole. Det glæder mig, for dialog er helt generelt et kernebegreb for Fælleslisten. Og det glæder mig ikke mindst i den konkrete sag, for jeg er overbevist om, at dialog er midlet til at genvinde den respekt som rettelig bør gives til lærerne, pædagogerne og lederne i folkeskolen

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk