Jan Prokopek drømmer om Arbejdsmarkedsudvalget

26. september 2013 Uncategorized

Efterhånden er det et par år siden, at Jan Prokopek foldede sig ud i Byrådssalen på vegne af de mennesker, der falder ud af sygedagpengene. Han kom med en opfordring til Jobcenter:

– Kan vi ikke gøre det lidt bedre, sagde han. Og nu, hvor der skal vælges et nyt Byråd, så ser han hellere end gerne, at det bliver Erik Lauritzen, der bliver borgmester og så vil han, hvis han altså bliver valgt, selv lægge billet ind på formandsposten i Arbejdsmarkedsudvalget, så han stille og nænsomt kan indføre de forbedringer, der efter hans mening, skal til.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jan Prokopek drømmer om at gøre Jobcenter populært.

Jan Prokopek drømmer om at gøre Jobcenter populært.

– Vi skal først af alt være enige om, at Jobcenter og i øvrigt alle andre instanser i kommunen først og fremmeste er der for borgerne, siger han. Der er bare lige det, at det er regeringen, der har skrevet drejebogen til, hvad Jobcenters opgaver er.

– Som det er i dag, så mødes ledige, sygedagpengemodtagere og udsatte af et system. De skal i stedet mødes af en medarbejder, siger Jan Prokopek. Han sætter menneskelighed frem for systemet. Naturligvis er han klar over, at der skal arbejdes for den forandring på Jobcenter og han mener, han har opskriften.

Fælles værdier

– Jeg vil bede alle ansatte i Jobcenter om at formulere tre værdier, som de alle kan stå inde for og som de hele tiden vil have i baghovedet, når de er på arbejde, siger Jan Prokopek.

Værdier kan være, at det huskes, at det er en politisk ledet organisation, at der er højt til loftet og for eksempel at det er tilladt at lave fejl.

– Når der er bevidsthed om, at det er politikerne, der lægger linierne, så er ansvaret for succes placeret. Og et sted med højt til loftet gør, at det er muligt at tænke kreativt og komme med nye løsninger, der gavner den borger, der sidder foran den ansatte. Ledere skal vise tillid og lade de ansatte eksperimentere. Der sker fejl alle steder og ved at sige, det er OK, så længe man ikke gentager dem, så bliver de ansatte mere trygge, mener Jan Prokopek.

– Jeg ved selvfølgelig ikke, hvilke værdier de ansatte kommer frem til, men de skal laves, siger han. han fortæller, at da han var borgmester i Nordborg, så var en af værdierne: “Det må ikke blive ved snakken”. Det er jo kun handling, der giver forvandling.

To fluer med ét smæk

Jobcenters opgave er at motivere og aktivere ledige – og der er en lang række udsigtsløse aktiveringstilbud, der mest af alt opleves som bevægelse på stedet.

– Hvis der tages udgangspunkt i, hvad den ledige drømmer om at arbejde med – og ikke i, hvor der er plads – så kan der oprettes adskillige aktiveringsmuligheder i kommunens rækker. Hvis vi vil have flere turister, så skal byer, landsbyer, strande osv. være præsentable. Og her kan der oprettes aktiveringstilbud, siger Jan Prokopek. På den måde bliver der smækket to fluer på én gang.

– Jeg drømmer om, det bliver sådan, at ledige ser frem til samtalerne med Jobcenter, der vil fortælle, hvordan de kan hjælpe den ledige i den retning, som han eller hun drømmer om, siger Jan Prokopek. Og skulle en ansat få en sag i Statsforvaltningen, så er det helt i orden. Hellere sager, der handler om, at kommunen har ydet for meget end for lidt.

Jan Prokopek er ikke bange for at kigge efter smuthuller, der kan gavne den enkelte borger – og hellere en sag eller to i Statsforvaltningen end stilstand.

– Når der arbejdes ud fra lovgivning, så er det vigtigt at se, hvad hensigten er med loven og så kan man jo tolke den så bredt, at man kan hjælpe. Kommunens ansatte er jo ansat for, at de kan hjælpe borgerne, siger Jan Prokopek. Når ansatte henviser til loven og man så spørger ind til det, så viser det sig ofte, at det bare er et cirkulære – og det er jo bare en vejviser til, hvordan loven kan anvendes. Det er hensigten med loven, som er vigtig.

Lykkes valget og lykkes konstitueringen, så glæder Jan Prokopek sig til den meget udfordrende og spændende opgave. Sammen kan medarbejdere og politikere gøre en forskel for de borgere, der har hjælp behov.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk