Hvis inklusionen i folkeskolen skal lykkes, så skal lærerne slippe noget af ansvaret for både undervisning og læseplaner til andre faggrupper som specialpædagoger.
Sådan lyder anbefalingen i en ny rapport fra en vidensarbejdsgruppe under Undervisningsministeriet.
Men forslaget om at have en assisterende underviser i klassen vækker økonomiske panderynker i kommunerne.
En af tvivlerne er Erik Lorenzen, som er formand for børne- og uddannelsesudvalget Sønderborg Kommune:
– Det ville være muligt, hvis man er så “heldig”, at der er tre elever støttekrævende elever i en klasse. Men hvis der er enkeltstående elever i forskellige årgange, så tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre, fortæller han til dr.dk
Udvalgsformanden påpeger, at de inkluderede elever ikke nødvendigvis har brug for hjælp i alle fagene.
Lærerkredsen i Sønderborg oplyser, at lærerne vil tage imod hjælpen fra specialpædagoger med kyshånd.