Kommunen har ikke penge til god inklusion i folkeskolen

21. maj 2014 Uncategorized

Hvis inklusionen i folkeskolen skal lykkes, så skal lærerne slippe noget af ansvaret for både undervisning og læseplaner til andre faggrupper som specialpædagoger.

Sådan lyder anbefalingen i en ny rapport fra en vidensarbejdsgruppe under Undervisningsministeriet.

Erik Lorenzen tvivler på, der bliver brug for specialpædagoger i alle klasser. Børn med særlige behov skal ikke have hjælp til alle fag.

Erik Lorenzen tvivler på, der bliver brug for specialpædagoger i alle klasser. Børn med særlige behov skal ikke have hjælp til alle fag.

Men forslaget om at have en assisterende underviser i klassen vækker økonomiske panderynker i kommunerne.

En af tvivlerne er Erik Lorenzen, som er formand for børne- og uddannelsesudvalget Sønderborg Kommune:

– Det ville være muligt, hvis man er så “heldig”, at der er tre elever støttekrævende elever i en klasse. Men hvis der er enkeltstående elever i forskellige årgange, så tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre, fortæller han til dr.dk

Udvalgsformanden påpeger, at de inkluderede elever ikke nødvendigvis har brug for hjælp i alle fagene.

Lærerkredsen i Sønderborg oplyser, at lærerne vil tage imod hjælpen fra specialpædagoger med kyshånd.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk