Kommunen har ikke penge til god inklusion i folkeskolen

21. maj 2014 Uncategorized Skrevet af: Ole Kæhler

Hvis inklusionen i folkeskolen skal lykkes, så skal lærerne slippe noget af ansvaret for både undervisning og læseplaner til andre faggrupper som specialpædagoger.

Sådan lyder anbefalingen i en ny rapport fra en vidensarbejdsgruppe under Undervisningsministeriet.

Erik Lorenzen tvivler på, der bliver brug for specialpædagoger i alle klasser. Børn med særlige behov skal ikke have hjælp til alle fag.

Erik Lorenzen tvivler på, der bliver brug for specialpædagoger i alle klasser. Børn med særlige behov skal ikke have hjælp til alle fag.

Artiklen fortsætter under annoncen

Men forslaget om at have en assisterende underviser i klassen vækker økonomiske panderynker i kommunerne.

En af tvivlerne er Erik Lorenzen, som er formand for børne- og uddannelsesudvalget Sønderborg Kommune:

– Det ville være muligt, hvis man er så “heldig”, at der er tre elever støttekrævende elever i en klasse. Men hvis der er enkeltstående elever i forskellige årgange, så tror jeg ikke, at det kan lade sig gøre, fortæller han til dr.dk

Udvalgsformanden påpeger, at de inkluderede elever ikke nødvendigvis har brug for hjælp i alle fagene.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lærerkredsen i Sønderborg oplyser, at lærerne vil tage imod hjælpen fra specialpædagoger med kyshånd.

19. april 2024 Uddannelse, Sønderborg

Rektor kan ikke sige om der skæres ned på SDU i Sønderborg

19. april 2024 Uddannelse

Forligspartierne er enige om, at der i forhold til et gennemsnit af optaget mellem 2018 og 2022 fremadrettet skal beskæres otte procent i antallet af nye akademiske bachelorstuderende. På grund af den demografiske udvikling – og mindre ungdomsårgange – er procenttallet efterfølgende blevet opjusteret, så der på nationalt niveau skal optages ca. 10 procent færre […]

Læs mere...