Syd- og Sønderjyllands politi har orienteret om, at fokus i politiet skal rettes mod deres kerneopgaver, og derfor vil man ikke længere ansætte civile parkeringskontrollører.
De Sønderjyske Kommuner har derfor drøftet muligheden for et fællesparkeringskorps drevet af Sønderborg Kommune, som allerede har ekspertisen og et veletableret korps. Der var fra alle kommuner en bred tilslutning til forslaget, og det blev besluttet, at Sønderborg Kommune skulle komme med et oplæg til driftsfællesskab for parkeringskontrollen.
Det Sønderborg Kommune kan tilbyde de øvrige kommuner er en udvidelse af parkeringskontrollen, så man kan dække hele landsdelen.
Parkeringskorpsets administration vil blive på sin nuværende placering i Sønderborg. De kommuner, der vælger at tilslutte sig ordningen, skal uden omkostninger for Sønderborg Kommune, stille et køretøj som kan benyttes i forbindelse med kontrol af den enkelte kommunes yderområder, samt et centralt beliggende satellitkontor til rådighed for korpset.
Den enkelte kommune afholder selv alle udgifter til etablering af de IT-systemer, der skal bruges for at løse opgaven, opkobling til Sønderborg Kommunes server, uddannelse og iklædning af vagter.
De årlige driftsudgifter som ordningen giver, vil lige som i dag blive dækket af de indtægter der er i forbindelse med pålæggelsen af p-afgifter.
Tirsdag kan Teknik- og Miljøudvalget sende beskrivelsen af P-vagt-tilbuddet videre til Byrådet, der så kan godkende det, så samarbejdet kan komme i gang.