Trafikplanen for midtbyen ligner en “Liv i Borgen-plan”

18. oktober 2014 Uncategorized

Sønderborg Kommune har lavet en plan, der skal sikre mere liv i midtbyen. Det betyder, at der skal skabes nogle rum, som er mere attraktive for os alle end for eksempel parkeringspladserne ved Vingården og på Rønhaveplads er. Det er ikke alle parkeringspladserne ved Vingården, der er i skudlinien, men en stor del.

Søndrborgenserne har svært ved at se det fantastiske ved kommunens plan med midtbyen.

Sønderborgenserne har svært ved at se det fantastiske ved kommunens plan med midtbyen.

Kommunen vil også ensrette Sdr. Havnegade, så der kan køres til – og ikke fra –  slottet langs vandet og så skal Løngang være vejen ind i byen og Rosengade, Kongevej skal føre bilisterne ud igen.

“Det har i jo prøvet før. Det var dengang i troede, at folk ville valfarte til Borgen. Det gav ikke andet end kaos”, siger en taxachauffør til embedsmændene fra Teknik og Miljø.

Den store parkeringsplads foran indgangen til Sønderborg Slot skal gøres bilfri, så den kan bruges til arrangementer.

Det kræver, at Slotsstyrelsen er med på ideen.

“Der er altså ikke noget i planen, der er besluttet. Det er bare nogle forslag fra politikerne”, siger en af de embedsmænd, der lørdag stod i Perlegade med både indsigt og plancher, så borgerne kunne komme og drøfte den store omlægning af Sønderborgs midte.

Adskillige sønderborgensere stoppede op og fik sagt deres mening og den tilbød embedsmændene at notere og tage med videre. Borgere kan også skrive deres forslag og meninger ind på kommunens hjemmeside – og fordi hele omlægningen er i høring, så bliver alle svar taget med i overvejelserne.

“Vi vil gennemgå alle høringssvarene”.

Det var dét, embedsmændene sagde igen og igen.

“Vi har set, hvordan høringssvar virker, så der er ingen grund til at skrive noget”, siger en borger. Han er ikke det mindste i tvivl om, at det med at sløjfe parkeringspladser og sende bilisterne i Borgen har et bestemt formål.

Plancerhe sikrer, at der er muligt at være ret konkret, når der skal snakkes om dele af planen for mere byliv.

Plancerhe sikrer, at der er muligt at være ret konkret, når der skal snakkes om dele af planen for mere byliv.

“Kommunen har jo penge i Borgen og kan ikke bære, hvis den går nedenom og hjem”, siger han. At der er tre timers gratis parkering i det nye indkøbscenter tæller ikke for ham. Han tilføjer, at Borgens parkeringskælder er særdeles bøvlet at køre ind i – og det holder mange bilister væk.

En af ideerne med at sløjfe parkeringpladser ved Vingården er, at så kan butikkerne åbne den vej også. Om flere indgange til hver butik giver flere kunder, må fremtiden vise.

“Tidligere var det, der i dag er bagside, faktisk butikkernes facade”, siger en af embedsmændene.

Kort og klartIMG_3169

“Kommunen vil have os til at parkere i Borgen, selvom vi ikke handler der – og så skal vi gå længere til de Perlegade-butikker, vi skal ind i. Desuden er vejen ind i og ud af Sønderborg midtby besværlig – så vinderne af det, der ligner en redningsaktion for Borgen, bliver Center Øst”, siger en forretningsdrivende til SønderborgNyt. I Center Øst kan der parkeres tæt på butikkerne og vejene omkring området er sådan, at det er let at komme dertil og derfra.

Om kort tid samles medlemmerne i Sønderborg Handel og tager en snak om kommunens store omlægningsplan.

“Hvis Borgen skal være en succes, så ville det være klogere at undersøge, hvilke butikker, det er, som sønderborgenserne gerne vil have til området og så få dem derind – i dag har Borgen mest af alt givet os mere af det samme”, siger en anden borger, der heller ikke er i tvivl om, at planen med parkeringspladserne er, at flere skal ind i Borgen.

Du kan se kommunens plan HER

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk