Udvalg ville ikke røre ved skolebuskortene

4. marts 2020 Uddannelse Skrevet af: Ole Kæhler

Teknik- og Miljøudvalget valgte ingen af de foreslåede modeller, der kunne give besparelser på skolebusordningen.

Udvalget vidste reelt ikke, hvad det ville give af besparelser. Samtidig vil det i landdistrikterne formentlig få flere til at droppe bussen og blive kørt af forældrene og ifølge udvalgsformand Aase Nyegaard harmonerer det ikke med ProjectZero-visionens mål for CO2-reduktionen.

“Vi har lyttet til den kritik, der er kommet fra blandt andre friskolerne og har derfor besluttet at droppe besparelsen på de gratis buskort. Tilgængelighed til skolerne i yderområderne og skolernes mulighed for at bruge busserne til besøg og arrangementer på tværs af kommunen er vigtige argumenter for os, og der var også flere usikkerhedsmomenter i forhold til at hente besparelsen hjem”, siger Tage Petesen fra Venstre.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi skal nu i stedet kigge på andre muligheder for at finde pengene inden for transportområdet”, siger han.

Det betyder, at de skolebørn, der i dag kører gratis med busserne i kommunen også gør det fremover.

Havde aftalt at ændre ordningen

Det har længe været en aftale blandt politikerne, at skolebuskortet skal omlægges, så det i højere grad følger lovgivningens almindelige regler om afstandskriterier. Det er dog aftaleparternes ønske for den fremtidige model, at fri- og privatskoler også indgår i vurderingen af afstandskriterium.

Artiklen fortsætter under annoncen

 Folkeskoleloven

I henhold til folkeskoleloven skal kommunen sørge for gratis transport mellem distriktsskolen og folkeregisteradressen for elever, der bor langt fra skole. Det er muligt at yde fri befordring i videre omfang end loven foreskriver, men som minimum skal retningslinjer for afstand mellem folkeregisteradresse og skole følges:

0.-3. klasse elever med over 2,5 kilometer til skole, 4.-6. klasse elever med over 6 kilometer til skole, 7.–9 klasse elever med over 7 kilometer og 10. klasseelever med over 9 kilometer til skole.

Artiklen fortsætter under annoncen

Endvidere skal der tilbydes transport til elever, der har trafikfarlig skolevej.

Trafikfarlig skolevej vurderes i forhold til skolevejen mellem folkeregisteradressen og distriktsskolen. I øjeblikket er der ingen registrerede trafikfarlige skoleveje i Sønderborg Kommune, men ved behov har skolerne mulighed for at kontakte forvaltningen med henblik på en konkret vurdering. Den konkrete vurdering foretages af forvaltningen i samarbejde med Syd- og Sønderjyllands Politi.

 

 

Artiklen fortsætter under annoncen

30. april 2024 Erhverv, Nordborg

Mikkel Friis-Thomsen er ny kommunikationschef i Danfoss

30. april 2024 Erhverv

Mikkel Friis-Thomsen bliver en del af Danfoss Group Communications & Public Affairs under ledelse af Kasper Elbjørn. Mikkel Friis-Thomsen er en velbevandret kommunikationsleder med erfaring i at drive kommunikationen i virksomheder med høj vækst og ambitiøse bæredygtighedsplaner. Mikkel har bl.a. drevet vellykkede internationale kommunikationsindsatser i både Vestas og Sydbank. Senest har han som chef for […]

Læs mere...