Ny plan for Handel og Turisme skal sende Sønderborg i Top 5

Feodora sejler turister til byen. Foto: Ole Kæhler
Feodora sejler turister til byen. Foto: Ole Kæhler
8. september 2023 Politik Skrevet af: Ole Kæhler

Gennem et år er der arbejdet med en ny Masterplan for Turisme og Handel, som skal gælde for perioden 2024-2027. Masterplanen skal sætte den strategiske retning for den videre udvikling af turisme og handel. Torsdag lå planen klar foran de folkevalgte i Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, som godkendte planen, der nu via Økonomiudvalget skal endeligt godkendes i Byrådet.

”Planen skal sætte en retning, der skaber identitet og den er et spor, som turistaktører og handelsliv kan følge – og et mål er at få flere turister til at overnatte, så vi kommer i Top 5, når der måles på det”, siger udvalgsformand Kjeld Stærk til SønderborgNYT.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi skal ikke ud og opfinde nye ting, som kan trække turister til kommunen. Vi skal stadig slå på det, som vi allerede har og det er kyst, natur, vartegn, kultur og historie”.

”Fra Masterplanen peger der en masse pile ud i forskellige retninger – vi skal have lagt planer og følge dem. Og både turistaktører og forretninger skal også gøre deres, hvis turisterne skal besøge dem”, siger udvalgsformanden.

“Alle restauranter, overnatningssteder og forretninger skal gå efter at få ‘en stjerne’ mere, gøre tingene lidt bedre end de gør i dag. Det giver gode oplevelse til turister og til de handlende”.

Artiklen fortsætter under annoncen

På Nordals ved man hvad Værtensklasse er

Destination Sønderjylland gav i foråret 2016 turistaktører på Nordals indblik i, hvad det vil sige at være gode værter. Og med den store turistsatsning, der er på vej på Nordals, så er det vigtigt, at alle aktører er klar med super service, som turisterne vil snakke højt og længe om.

Turister forventer:

Alle i området er imødekommende og gæstfrie.

De får anbefalet steder at besøge, som de ikke selv havde planlagt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tyske turister forventer, at områdets tyskkundskaber er gode.

Steder er let tilgængelig for eksempelvis for handicappede.

At der er god skiltning.

At der er gode, tilgængelige turistinformationer.

Tyskere forventer mere end danskere, aktørerne skal være fremme på beatet.

God opskrift

Når der kommer en kunde ind i din forretning, så se vedkommende som din gæst. Du har jo selv inviteret. Direkte eller indirekte. Det betyder, du skal guide gæsten rundt, så han eller hun hele tiden er i gode hænder. Dine gæster fortæller om deres rigtigt gode oplevelser og også om de dårlige. Alt det ind imellem, snakker de ikke om.