Hvis Økonomiudvalget – og senere Byrådet – i næste uge vender tommelfingeren op, så skal resten af rengøringsopgaverne i Sønderborg Kommune i udbud og dermed kan private virksomheder byde på dem.
Byrådet har aftalt i Budgetaftale 2020-2023, at rengøringsområdet skal i udbud i to faser. Den første udbudsrunde er gennemført og den drejede sig om opgaver på Jyllandssiden samt de opgaver, der allerede blev varetaget af eksterne leverandører og det var to private virksomheder, der vandt rengøringsopgaverne.
Forvaltningen ønsker nu at gå i gang med planlægningen af fase to, der drejer sig om opgaver på Alssiden – og det forventes, at fase 1 giver et økonomisk rationale på 2 millioner kroner årligt fra 2021 mens fase 2 forventes at give et rationale på 1,5 millioner kroner i 2022 stigende til 3 millioner i 2023 og 6 millioner i 2024.
Sønderborg Kommunes egen rengøringsenhed, Rådhusservice, gav også et såkaldt ’kontrolbud’ i forbindelse med fase 1 og her erfarede man, at kvadratmeterpriser på rengøring hos eksterne leverandører er en del lavere end de kvadratmeterpriser, som Rådhusservice kan tilbyde. Det skyldes blandt andet den gældende overenskomst for offentligt ansatte på området og også høj anciennitet blandt medarbejdere i rengøringsenheden.
Derfor vurderer forvaltningen, at kommunens interne rengøringsenhed, Rådhusservice, ikke vurderes at kunne konkurrere på kvadratmeterpriserne og derfor anbefaler forvaltningen, at der ikke skal komme et kontrolbud – og dermed vil kommunes interne rengøringsenhed fremadrettet at fungere som en kontraktstyringsenhed på rengøringsområdet frem for en driftsenhed.
Økonomiudvalget holder deres næste møde på onsdag.