Tour de France: Borgmester afviser at undersøge effekten af Tour de France-investeringen på 21 millioner kroner

Arkivfoto: Effekten af Tour de France investering undersøges ikke
Arkivfoto: Effekten af Tour de France investering undersøges ikke
2. juli 2022 Politik Skrevet af: Redaktion

Når Tour de France kommer til Sønderborg i morgen, søndag, koster det minimum 21 millioner kroner, som SønderborgNYT skrev i går, og ifølge mediet Markedsføring, vedkender borgmester Erik Lauritzen sig, at det er mange penge at bruge på Tour de France:

Artiklen fortsætter under annoncen

Trods den store millioninvestering i at få Tour de France til Sønderborg, har borgmesteren ikke tænkt sig at undersøge, om deres store marketing-satsning er pengene værd.

”Vi laver i Grand Depart en grundig evaluering af løbet. Ikke af Sønderborg, men generelt på Tour-starten. Det er sådan, vi gør det. Vi har engang fået et bureau til at vurdere markedsførings-værdien af en stor spejderlejr i kommunen, og dengang mente man, omtalen var 70-80 millioner kroner værd. Det lægger jeg ikke for meget i, fordi det er svært at vurdere. Men eksperter kunne sikkert lave skarpe beregninger på det”, siger Erik Lauritzen til mediet Markedsføring  og fortsætter:

Artiklen fortsætter under annoncen

”Når man bruger så stort et beløb, skal man overveje det længe og grundigt, for de 21 millioner kroner kunne være brugt på børnehaver eller andet”, siger Erik Lauritzen, som også udtaler, at det primært er en stor marketing-manøvre for Sønderborg:

”Jeg er ikke i tvivl om, at det er pengene værd med den markedsføring, vi får – og den stolthed, vores borgere får”, siger Erik Lauritzen og fortsætter:

”Omsætningen i kommunen er det mindste, for det er kun nogle få dage. Vi forventer ikke, at pengene kommer direkte ind der. Men vi har haft svært ved at fastholde eller få nye borgere til Sønderborg. Der er heldigvis en tendens til, at borgere fra de store byer gerne vil bo anderledes og flytte ud på landet igen, og vi tror på, at den branding kan være med til at styrke den udvikling hos os”, siger Erik Lauritzen til Markedsføring.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der bliver lavet en samlet evaluering af Tour de France-starten af organisationen bag – Grand Depart Copenhague. Her vil der blandt andet være en analyse af medieomtaler og omtaler af den danske Tour-start på sociale medier. Ligeledes vil medieomtaler for de enkelte kommuner blive undersøgt, skriver Markedsføring.