Christina Thrane synes kommunen har sat hendes muligheder på standby

15. juni 2018 Samfund Skrevet af: Ole Kæhler

Christina Thrane hører til i Sønderborg Kommune, der betaler hendes pension og skal hjælpe hende videre i livet. Og det næste mål for Christina Thrane er at komme i skånejob.

Christina Thrane har boet på Det Gamle Mejeri ved Esbjerg, der stadig er hendes guider i hverdagene og sammen har de fundet et praktiksted, hvor Christina Thrane er glad for at være og praktikstedet er tilfredse med at have hende.

“Jeg har været i praktik på et autoværksted, hvor de gerne vil have mig fast. Men Sønderborg Kommune skal godkende aftalen og det kan kommunen ikke nu, fordi min sagsbehandler er flyttet til andre opgaver en tid”, siger Christina Thrane til SønderborgNYT.

Artiklen fortsætter under annoncen

Christina Thrane er ked af at vente på sin sagsbehandler.

Hun mener, at hendes sagsbehandler er tilbage på sin vante post i slutningen af november.

“Og det kan jo ikke være rigtigt, at mit liv skal stå stille imens”, siger Christina Thrane.

Kommunen siger:

Artiklen fortsætter under annoncen

Sønderborg Kommune må som udgangspunkt ikke udtale sig i personsager. Men da der tilsyneladende er sket en åbenlys misforståelse, vil vi gerne afklare den. Vi er helt enige med Christina Thrane i, at der ikke skal gå lang tid med sagsbehandling. Det er den kommune, hvor borgeren bor, der vurderer beskæftigelsesindsatsen som for eksempel skånejob. I forlængelse af henvendelsen mandag den 11. juni 2018 vil vi derfor sikre os, at sagen startes hurtigt op i Esbjerg Kommune.

Generelt når en sagsbehandler får nye opgaver, bliver de eksisterende opgaver overtaget af en kollega. Dette er også tilfældet i denne sag”, siger myndighedschef Lene Gram Herborg.

Artiklen fortsætter under annoncen

Også kuk i postgangen

Når Sønderborg Kommune og andre offentlige instanser sender post til Christina Thrane, så skal de først sende den samme post til hendes partsrepræsentant.

“Men det gør kommunen ikke og det giver en masse rod, fordi min datter ganske enkelt ikke forstår brevenes indhold”, siger hendes far, Jørn Thrane, der også er partsrepræsentant.

“Min far plejer at ringe og fortælle, hvadder står i de breve, som kommunen sender mig. Det er glimrende, for så ved jeg, hvad de drejer sig om og skal ikke tænke på det”, siger Christina Thrane.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tidsforskydning i posten

”Sønderborg Kommune kender loven på dette område og respekterer naturligvis, når en borger ønsker at bruge en partsrepræsentant. I denne sag er et brev stilet til partsrepræsentanten og borgerens bosted. Borgerens bosted viser borgeren brevet, inden partsrepræsentanten har nået at informere borgeren om brevet. Brevet er dermed videregivet uden kommunens medvirken. I dette tilfælde problematiserer det situationen yderligere, at der er en tidsforskydning i breve, der sendes elektronisk og postomdelte breve. Sønderborg Kommune sender rutinemæssigt breve til borgerens partrepræsentant, hvilket også er dokumenteret i sagen”, siger myndighedschef Lene Gram Herborg.

Artiklen fortsætter under annoncen