Salgs- og Reklameforeningen sætter fokus på forandringsledelse

17. august 2023 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Forandringsprocesser rimer i udgangspunktet på problemer, for nyt har det med at blive set som noget forstyrrende. Noget, der stiller krav, støjer og i det hele taget gør den trygge hverdag lidt mindre tryg. Samtidig er forandringer ofte nødvendige for at udvikle en virksomhed – og i nogle tilfælde endda bare for at overleve i et marked, der udvikler sig i ekspresfart. Så hvordan får du som leder gjort dine medarbejdere til medspillere i forandringsprocesser?

Det sætter seniorkonsulent Lars Dalmar Johannsen fra Intenz, et nordisk konsulenthus, der arbejder med kultur- og organisationsudvikling, fokus på i Sønderborg Salgs- og Reklameforening, SSR, torsdag den 31. august kl. 18 på Sønderborghus, skriver foreningen i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forandringsprocesser i virksomheder trækker tænder ud. Mennesker er vanedyr, og nye måder at gøre tingene på kan udgøre en barriere, der ender med at påvirke kulturen, eksekveringskraften og bundlinjen i negativ retning.

Derfor bliver der typisk udarbejdet strategier og lagt planer, som skal sikre, at implementeringen af det nye it-system, omlægningen af produktionen eller en helt tredje transformationsproces kommer til at køre på skinner. Ofte er der bare et enkelt spørgsmål, der bliver undervurderet, nedprioriteret eller slet og ret bare glemt: Hvordan får vi alle mand med?

Artiklen fortsætter under annoncen

”På det kommende SSR arrangement vil vi give dig inspiration på, hvordan du som leder kan planlægge og eksekvere en succesfuld forandringsproces, som både sikrer, at I kommer i mål, og øger sandsynligheden for, at alle mand har et incitament til at forblive om bord på toget undervejs”, siger Lars Dalmar Johannsen.

En forandringsproces, som medarbejderne ikke aktivt bidrager til at gennemføre, har oddsene imod sig. Måske kommer projektet i mål, men det er overvejende sandsynligt, at det tager markant længere tid end planlagt, og det er ligeledes sandsynligt, at en del medarbejdere vil søge væk undervejs.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af de største faldgruber i en forandringsproces er at undervurdere og fejltolke den modstand, selve forandringen skaber. For modstand er ikke bare modstand, og derfor findes der ikke et quick fix i form af en enkelt ledelsesstil eller -indsats, der rydder bordet og trækker forandringsprocessen tilbage på sporet.

Tilmeld dig via foreningens hjemmeside.

3. maj 2024 Frivillige, Sønderborg

Efterværn for voldsramte fik penge fra Trygfonden

3. maj 2024 Frivillige

Fredag eftermiddag havde Sønderborg Kvinde- & Krisecenter besøg af Mikkel Linnet fra Trygfondens regionale råd – og det var et besøg, der glædede centerleder Maybritt Kay Hinrichsen – mest fordi gæsten havde 80.000 kroner med. “Jeg har taget lidt penge med og vil fortælle, at vi i Trygfonden gerne vil støtte jeeres arbejde for voldsramte […]

Læs mere...