Statsskolen: Sådan er det at være elev og lærer på et nedlukket gymnasium

23. februar 2021 Uddannelse
Emilie Gunder Strøm Sørensen og Anne Marie Ruby Larsen
Emilie Gunder Strøm Sørensen og Anne Marie Ruby Larsen

Sarah Victoria Ballazevi og Sofie Skydsgaard Hansen begyndte i 1. g på Statsskolen i august og de har endnu ikke mødt alle de andre elever på samme årgang – og det skyldes Corona-restriktionerne.

Under den første nedlukning blev undervisningen flyttet til Teams og det er den også her i den anden nedlukning.

“Når undervisningen starter om morgen, er det stille og roligt. Vores lærer fortæller os om dagens plan og så går vi gang”, siger Sarah Victoria Ballazevi til SønderborgNYT.

Artiklen fortsætter under annoncen

“I dansk beder jeg eleverne om blandt andet at lave opgaver og helst kreative, Det kan være en film”, siger lærer Ida Kristiansen Kaad og Sofie Skydsgaard Hansen supplerer:

“Vi har lige haft et online rollespil, hvor vi gennemførte en retssag, som den foregik i vikingetiden. Det var både sjovt og lærerigt. I rollespillet lærte vi også lidt mere om hinanden”.

Fordele ved online-undervisningen

“Det er helt bestemt en fordel, at man kan ligne lort og være i skole foran sin skærm – og så åbner det jo også muligheder for virkeligt at være kreativ”, siger Sarah Victoria Ballazevi.

“Og man kan selv strukturere meget af sin dag. Når der ikke lige er noget fælles på Teams, så styrer jeg selv, hvornår jeg laver opgaver og holder pauser”, siger Sofie Skydsgaard Hansen. Hun tilføjer, at der noget, der er skønt, når der er online-undervisning og så er der andet, som ikke er.

“Vi savner fællesskab og alt det sociale”, siger pigerne.

Klassens time

Sarah Victoria Ballazevi er klassens elevrådsrepræsentant og når der næste gang er klassens time online skal der blandt andet snakkes om antallet af opgaver.

“Der er nogle regler for, hvor mange afleveringer og opgaver, vi må have i løbet af en uge”, siger hun.

Heligvis er der også arrangementer på tværs af alle Statsskolens klasser.

“Torsdag er der bingo og vi skal spille om præmier fra Badeanstalten Vikingen, Matas, Vores Sønderborg, Bella Italia og flere andre. Det skal nok blive sjovt”, siger Sarah Victoria Ballazevi.

“Vi har også haft online-speeddating og online-fredagsbar”, siger Sofie Skydsgaard Hansen.

Online-læreren

Lærer Ida Kristiansen Kaad fortæller, at i den anden nedlukning er det muligt at trække på erfaringer fra den første.

“Og vi skulle jo ikke til at lære at bruge Teams og One Note. Udfordringen ved online-undervisningen er, at jeg skal forklare mere i skrift end tidligere. Jeg tror det er bedre for eleverne at læse end hvis de skal sidde og kigge på skærmen og høre jeg snakker løs”.

“I undervisningen bruger jeg meget gruppearbejde og så ‘går’ jeg rundt grupperne, hvor jeg kommer tættere på hver enkelt end hvis der ikke var gruppearbejde”, siger Ida Kristiansen Kaad. Hun fortæller, at et gode mere ved online-undervisningen er, at nogle af de mere stille elever, er kommet mere på banen.

På vej mod eksamen og hue

Emilie Gunder Strøm Sørensen og Anne Marie Ruby Larsen fra Statsskolens ældste årgang skal have studenterhuen på til sommer og det betyder, der snart venter en eksamen.

“De har ikke fået eksamensfagene endnu, men de skal til mundtlig prøve i deres studieretningsfag og slipper for prøver i deres C-fag”, siger lærer Janne Maschoreck og tilføjer, at eleverne alligevel giver den en skalle i C-fagene.

“Det gør vi, fordi det bliver årskaraktererne, der tæller”, siger de to afgangselever.

Janne Maschoreck gør sit til, at hendes elever har nogle gode dage frem mod afslutningen.

“Jeg prøver at lade dem slappe lidt af”.

Prøver at få det bedste ud af det

“Jeg prøver at få det bedste ud af online-undervisningen, som med tiden er blevet bedre. Men det er slet ikke lige så godt, som det er at møde i skole”, siger Emilie Gunder Strøm Sørensen, der også ser et gode ved ikke skulle bruge en halv time på transport hver morgen.

“Jeg synes, at lærerne er blevet bedre til online-undervisning”, siger Anne Marie Ruby Larsen. Ligesom hos 1.g’erne så er der fag, hvor hun skal sidde foran skærmen og følge med – og så er der opgaver.

Det savner de

“Jeg savner at blive undervist sammen med de andre, savner at være i klassen”, siger Emilie Gunder Strøm Sørensen.

“Et undervisningsmodul er 90 minutter. Både i klassen og online. Men det føles helt anderledes og mere inspirerende, når man er sammen med andre”, siger Anne Marie Ruby Larsen.

“Og jeg savner mine elever rigtigt meget. Jeg savner dynamikken i klassen og de små snakke”, siger Janne Maschorek.

Corona-nedlukningen af Statsskolen er svær for alle.

“Men den giver også et skub til at lave noget, som vi ikke plejer, så det også bliver sjovt”.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk