Debat: Det altid en ære når andre tager æren for ens idé – også den om skolemad

Humlehøj-Skolen. Arkivfoto: Ole Kæhler
Humlehøj-Skolen. Arkivfoto: Ole Kæhler
31. januar 2024 Debat Skrevet af: Ole Kæhler

Tim Bøttger, SF Ungdom Sønderborg, skriver:

Den største ros man kan få, er hvis nogen tager æren for noget man har gjort og derfor vil jeg som SFs ungdomsmedlem gerne sige stor tak til Didde Lauritzen. Debatindlægget om skolemad har nemlig startet en stor debat på de sociale medier. Ikke kun om madpakken, men også om den ulighed vi ser i Danmark. Desværre prøver Socialdemokratiet på de sociale medier at dreje vinklen på, at de har fremsat forslaget. ”Jeg er så glad for, at vores forslag har skabt så megen debat” skriver Didde Lauritzen på Facebook. Desuden har Socialdemokratiet også vundet JydskeVestkystens opmærksomhed, hvor der er udgivet en artikel med synspunkter. Her er hverken jeg, eller SF blevet tilbudt citat.

Artiklen fortsætter under annoncen

Deres forslag er jo så et forslag fra mig, som SFs ungdommedlem, men også noget SF tidligere har kæmpet for.

Men lad os tage det positive syn på det. Socialdemokratiet vil nu undersøge muligheden for at gøre forslaget til virkelighed. Det er vi rigtig glade for i SF og i SFU, men desværre kan vi ikke være med, da vi ikke sidder i byrådet i denne omgang. Men vi glæder os til efter næste valg, hvor vi forhåbentlig kan lave nogle gode aftaler sammen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den store debat har også gjort det klart, at selvom byrådet arbejder tæt sammen, så er der stadig politiske forskelle.

Liberal Alliance har i deres svar til læserbrevet set en masse problemer. De ser kun udfordringerne og ikke alt det positive det kan bringe med. Hvis skolebørn skal ned i en kantine eller andet sted, for at hente mad, så vil de udover lære køkultur også blive socialiserede, når de kan sidde og spise sammen.

Desuden kan det i indlægget også ses, at partiet ikke afviger fra deres linje, nemlig at: ‘Enhver er deres egen lykkes smed’. Desværre slutter de deres indlæg med ‘Vi ved bedst, hvad der er godt for dig’. Sådan skal i hvert fald mit indlæg ikke forstås. Selvfølgelig ved forældrene, hvad der er bedst for deres børn. Men i vores samfund i dag er det desværre ikke alle forældre, der har overskud eller penge til at gøre, hvad der er bedst for deres børn. Skal de børn så udelades i vores fælles folkeskole? Det synes vi ikke i SFs ungdom og i SF.

Artiklen fortsætter under annoncen

Konservative i Sønderborg rejser spørgsmålet omkring finansiering. Som de omtaler, skal kommunen spare på mange områder. Derfor mener Konservative, at det kun er de udsatte børn, der skal tilbydes denne ordning. Men her kommer problemet så igen. Hvis vi udpeger alle udsatte børn i skolen, er det så ikke at udstille dem, og lave forskellen et nyt sted? Problemet med madpakken er, at vi netop ser en ulighed i folkeskolen.

Desuden rejser de spørgsmål for Per, der er laktoseintolerant. Her er det relevant at nævne, at jeg selv kender den problemstilling, da jeg selv er laktoseintolerant. Derfor har jeg også altid selv været opmærksom på, hvad jeg har spist, og altid haft piller med mig rundt som gør. at jeg kan spise som alle andre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Jeg synes, vi skal være opmærksomme på alle de gode og positive ting som forslaget kan frembringe. Det tyder nemlig på at børn vil lære bedre, at der skabes mere ro i klassen og vil også give en bedre sundhed.

Og jeg synes vi skal give forslaget en chance og se hvilke udfordringer og konsekvenser der er ved forslaget. Derfor er det så dejligt, at Socialdemokratiet vil undersøge netop det. Det vil også vise os, hvor dyrt det vil være, og til den tid kan vi tage diskussionen om, hvor pengene skal komme fra. Det er for tidligt at tage den diskussion nu, når vi ikke ved, hvor mange penge der skal bruges.

Artiklen fortsætter under annoncen

Så lad os ikke afskrække af problemer og finansiering, før vi har fået undersøgt området. Det kæmper vi for i SFs Ungdom og særdeles i SF, hvor vi kun vil børn det bedste, så vi kan styrke deres indlæring i skolen.