Slesvigsk Parti vil styrke buslinje 223

11. januar 2024 Politik Skrevet af: Ole Kæhler

De senere år har den offentlige trafik i Danmark været meget under pres, og passagertallet har været faldende. Specielt efter Corona faldt det markant og tallene er aldrig kommet op på niveau med 2019. Der ses tomme busser køre rundt, hvilket jeg har hørt borgerne undre sig over. Der bliver færre og færre afgange og nogle busruter serviceres ikke i weekenden længere, skriver Kirsten Bachmann fra Slesvigsk Parti, som er formand for Teknik, By og Bolig-udvalget i en pressemeddelelse.

Sidste års voldsomme besparelser på grund af stigende gaspriser gjorde, at vi i byrådet måtte lave drastiske begrænsninger i busruterne. Antallet af bybusser blev reduceret. Der kom færre afgange og tidsrummet for, hvornår busserne kører, er blevet kortere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk statistik viser, at når der er færre afgange, er tendensen til at købe bil nummer to større. I Sønderborg Kommune har vi specielt været udfordret på at flere fravælger bussen, fordi de bor på landet.

Antallet af biler i Sønderborg Kommune er steget med 6,9 procent fra 2018 til 2023

I Sønderborg har op til 25 procent to eller flere biler.

Vi skal se på vores infrastruktur i Sønderborg Kommune og få flere borgere til at køre i de busser, der er adgang til. I dag er Sønderborg kommunes mest brugte Busrute 223, der kører fra Nordborg til Gråsten, over Sønderborg. Derfor kunne en god løsning være at se på, hvordan kan folk komme frem til linje 223. Folk vælger generelt at tage bussen, når den kører tit – det gør den ikke på landet. Måske kører den heller ikke på det tidspunkt, der passer borgerne at tage f.eks. til Sønderborg, Nordborg eller Gråsten og retur.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er absolut nødvendigt at se ind i, hvordan vi kan få flere til at tage bussen. Det kræver, at vores trafikale infrastruktur er god, og især fleksibel. I Sønderborg Kommune har vi sammen med Sydtrafik indført alternative løsninger som plustur eller flextur, som kan bringe borgerne til nærmeste buslinje eller endda til måldestinationen.

Det skaber mulighed for, at man selv bestemmer hvornår man vil køre og dermed mere fleksibilitet. Et andet plus er, at man bliver hentet hjemme på egen matrikel. Man skal bare kende til behovet for kørslen to timer før, man ønsker at tage af sted.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fremadrettet skal vi sammen med Sydtrafik arbejde videre med, at borgerne får kendskab til de forskellige tilbud og ordninger der findes, samt skabe en platform – app, rejseplan – som gør det nemt at binde fly, tog, bus, samkørsel og flextrafik sammen. Ved at flere benytter busserne og de ordninger, der er tilgængelige, skabes en bedre infrastruktur specielt på landet, og alle bidrager til løsningen.

27. april 2024 Erhverv, REGIONALT

Fleggaard: Selvom der skal betales dåsepant så forsvinder grænsehandlen ikke

27. april 2024 Erhverv

Den ellers overvejende pantfri grænsehandel bliver senest 1. januar 2029 pantzone. Det skyldes, at EU-Parlamentet i denne uge har vedtaget den såkaldte emballageforordning for alle EU-lande. Dermed forsvinder den særordning, som Tyskland hidtil har haft på området, skriver BT. Hus Fleggaard venter de på at høre om detaljerne for, hvordan ordningen bliver i praksis. ”I […]

Læs mere...