Frank Gehry-plan: Henning Larsen tegner Sønderborgs nye hotel

5. juni 2013 Uncategorized

Sønderborg Havneselskab har indgået aftale med det danske og internationalt kendte arkitektfirma Henning Larsen Architects om at tegne et nyt bynært hotel med waterpark i Sønderborg. Hotellet bliver 4 stjernet med 210 værelser og vil med et 6.000 kvadratmeter stort waterpark-koncept tiltrække store og brede målgrupper. Hele komplekset vil blive del af markedsføringen af Sønderborg som en ny ”go to destination”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sideløbende med arkitektens arbejde forhandler Sønderborg Havneselskab med operatører og investorer. Senest til årsskiftet forventer Havneselskabet, at der ligger en klar køreplan for både opførelse som drift.

Henning Larsen Architects har haft holdet samlet på Alsion om det nye hotelprojekt. Fra venstre ses direktør i havneselskabet, Steen B. Laursen, arkitekt Søren Øllgaard, Associate Partner Ask Abildgaard, Project Manager Elizabeth Balsborg, sagsarkitekt Louis Becker, som også er direktør, partner og arkitekt, og adm. direktør i havneselskabet i Sønderborg Michael Saxtorph.

– Vi har bedt flere af de bedste danske arkitekt-firmaer byde ind på opgaven med at tegne hotellet med waterpark og udvælgelsen endte med, at vi har indgået en aftale med Henning Larsen Architects om at arbejde videre med de ideer, arkitektfirmaet har præsenteret, oplyser adm. direktør i Sønderborg Havneselskab, Michael Saxtorph. Han har store forventninger til både arkitektur og bæredygtighed.

Et nyt traditionelt hotel i Sønderborg med måske 100 værelser til at supplere de i forvejen over 300 hotelværelser i byen vil med stor sandsynlighed ikke blive økonomisk bæredygtigt.

Men et nyt hotel med 210 store værelser bygget efter et nyt Water-Park koncept kan blive en god forretning – og vil desuden tilføre byens øvrige hoteller større omsætning. Konceptet er kendt i USA og vokser kraftigt med ca. 20 % nye hotelanlæg per år. I Europa, hvor det forventes at konceptet får en tilsvarende udvikling, findes et fåtal lignende faciliteter.

Det er hovedkonklusionerne i en analyse, som det rådgivende firma NIRAS og dets svenske datterselskab TP Group for godt tre år siden udarbejdede for Havneselskabet i Sønderborg.

Hotellet tiltrækker gæster

I analysen er der fokus på, hvad der skal til, for at et hotel i sig selv får en unik tiltrækningskraft og får folk til at tage til Sønderborg for at opleve hotellet, dets mange faciliteter og områdets attraktioner i 2-3 dage. Det nye hotelkoncept vil tiltrække store og brede målgrupper som børnefamilier, konferencearrangører, par- og vennegrupper.

Man rejser hertil 2-3 dage for at bade, spise, drikke, dyrke sport, shoppe og tilbringe tid sammen med familie og venner og møde nye venner. Og hotellet med i alt ca. 20.000 kvadratmeter skal danne rammen for oplevelsen. Det brede udbud af attraktioner lokker flere målgrupper og medfører, at hotellet kan have god belægning over hele året, hvilket er en forudsætning for at skabe en lønsom virksomhed.

En stor indendørs vandpark på 6.000 kvadratmeter er hovedattraktionen og forventes i sig selv at få ca. 250.000 besøgende per år. Indholdet skal tillokke forskellige kategorier af besøgende og kommer til at tilbyde alt fra leg, sport og motion til ro, afslapning og wellness.

Et stort badeanlæg vil byde på forskellige attraktioner for små og ”store” børn. Her findes pooler, vandrutschebaner, vandsport, og meget mere som giver en herlig badeoplevelse. Særligt familier med børn ventes at blive en stor målgruppe.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk