Ny app sparer patienter i sygehusforløb for unødvendige kontroller

23. oktober 2018 REGIONALT Skrevet af: Ole Kæhler

Nye digitale platforme giver bedre muligheder for at inddrage patienter i deres forløb på sygehuset. Det var temaet, da Region Syddanmarks Digitaliseringsudvalg mandag besøgte Sydvestjysk Sygehus, hvor de bruger app’en ”Mit forløb i Region Syddanmark”.

Digitaliseringsudvalgt blev blandt andet præsenteret for et projekt med patienter med epilepsi. Her medfører brugen af spørgeskemaer via app’en, de såkaldte patientrapporterede oplysninger (PRO), at sundhedspersonalet nemt kan skabe sig et overblik over de indsamlede oplysninger om patienternes helbred og symptomer. Dermed kan behandlingen målrettes endnu bedre til den enkelte patient.

Artiklen fortsætter under annoncen

Formand for Digitaliseringsudvalget, Mette Bossen Linnet, ser mange perspektiver i ”Mit forløb i Region Syddanmark” og hele PRO-tankegangen:

“Vi ved, at det har positiv effekt, når patienter inddrages i deres egen behandling, og det giver de nye digitale platforme flere muligheder for. Samtidig kan de patientrapporterede oplysninger give øget kvalitet og fleksibilitet i behandlingen, fordi patienten kan ses ved behov og ikke ved faste intervaller. En digital løsning som ”Mit forløb i Region Syddanmark” kan være med til at frigøre ressourcer til andre patienter, og derfor synes jeg, vi har en forpligtelse til at bruge digitale løsninger som denne. Jeg ser gerne, at brugen af patientrapporterede oplysninger og ”Mit forløb i Region Syddanmark” udbredes til flere forløb i regionen”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sparer patienten for unødvendige kontroller

Når man inddrager patientens perspektiver via ”Mit forløb i Region Syddanmark” og PRO kan der skabes mere fleksible patientforløb. Konkret kan PRO spare patienter for en tur til sygehuset til en unødvendig kontrol. I projektet på Sydvestjysk Sygehus for patienterne med epilepsi får patienterne tilsendt et spørgeskema forud for en ambulant kontrol. Deres besvarelser læses igennem og vurderes af en sygeplejerske i ambulatoriet, skriver Region Syddanmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ved en grøn besvarelse får patienten besked om, at besvarelsen ser fin ud, og at patienten vil modtage et nyt spørgeskema om for eksempel seks måneder. Hvis besvarelsen er gul, tager sygeplejersken stilling til, om patienten skal kontaktes telefonisk eller om det er nødvendigt at indkalde patienten til ambulant besøg. En rød besvarelse medfører som regel en indkaldelse til et besøg.