Venstre: Als-Fynbroen bliver bro til fremtiden

11. juni 2015 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Torsdag holdt Venstre et lille valgkampmøde på færgen mellem Fynshav og Bøjden. Det er ingen hemmelig, at partiet meget gerne ser, at den mulighed ikke vil være der for evigt.

Ellen Trane Nørby og Jane Heitmann fik Als-Fynbroen ind i valgkampen.

Ellen Trane Nørby og Jane Heitmann fik Als-Fynbroen ind i valgkampen.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Vi skal nemlig have en broforbindelse mellem Als og Fyn”, siger Ellen Trane Nørby til de passagerer, der havde valgt at tage færgen for at lytte.

“Resten af jer er uforvarent landet midt i valgkampen, hvor I kan høre, at vi gerne vil have bygget en bro, fordi den vil styrke vækst og udvikling i begge ender”, siger Ellen Trane Nørby.

Set fra Fyn

“Hvis Fyn – og siær den sydvestlige side af øen – skal løftes, så skal der ske noget nyt. Lige om lidt lukker Danish Crown slagteriet i Faaborg, så der skal åbnes en vej til resten af Region Syddanmark og Tyskland”, siger Jane Heitmann, der sidder i byrådet for Venstre i Faaborg-Midtfyn Kommune og i Folketinget.

Artiklen fortsætter under annoncen

På Fyn er der mange mennesker, der er bekymrede for, at en vej skal føres fra Bøjden til motorvejen via de IMG_9365naturskønne Svanninge Bakker.

“Lige nu venter vi på nogle undersøgelser og når de på plads, skal der laves en VVM-undersøgelse”, siger Jane Heitmann.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fehmern-forbindelsen

Tyske politikere er blevet opmærksomme på, at fører man Fehmernforbindelsen ud i livet, så rykkes fokus mod øst. Altså hægtes Slesvig-Holstein og Jylland af.

“Så det er meget vigtigt, der kommer en bro mellem Als og Fyn, så der skabes et nyt trekantområde, hvor man kan tage fra Fyn til Als og arbejde. Og selvfølgelig også køre fra Nordborg til Odense på job”, siger Ellen Trane Nørby. Hun fortæller, at kommuner, regionsråd og foreningen Als-Fynbroen arbejder for broen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det har aldrig været meningen, at staten skal betale for en bro, siger Ellen Trane Nørby.

Det har aldrig været meningen, at staten skal betale for en bro, siger Ellen Trane Nørby.

“Nu skal vi have Transportministeriet på banen og de skal arbejde aktivt for en broforbindelse. Fortælle hvilke tilladelser, der skal til og hjælpe med at skaffe dem”, siger Ellen Trane Nørby.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere virksomheder er medlem i foreningen Als-Fynforbindelsen – og virksomhedsejere har det lidt mere end lidt svært med, at alt det med tilladelser og at sætte undersøgelser i gang, tager tid.

“På den samme tid, som en alsisk landmand ventede på en miljøgodkendelse, blev der bygget en højhastighedsjernbane i Kina”, siger Ellen Trane Nørby.

Koster ikke staten penge

På det allerførste borgermøde om Als-Fynbroen sagde Jørgen Mads Clausen fra Danfoss for flere år siden, at staten ikke skal komme med penge, men blot lette vejen.

“Og en broforbindelse er en god investering for store fonde”, siger Ellen Trane Nørby. Kilder i foreningen Als-Fynbroen siger, at pengene ligger klar, når de skal bruges.

Ellen Trane Nørby vil have Transportministeriet til at arbejde aktivt for Als-Fynbroen.

Ellen Trane Nørby vil have Transportministeriet til at arbejde aktivt for Als-Fynbroen.

En passager på færgen fortæller, at der var en gang, hvor hun sejlede jævnlig med Storebæltsfærgerne.

“Jeg kunne slet ikke se ideen i en bro, men det kan jeg nu. Vi kan ikke forestille os, den ikke skal være der – og sådan bliver det også med Als-Fynbroen. Det bliver skønt, når vi kan koble fordelene ved at bo i landlig idyl sammen med storbyens puls”, siger hun.

Jo flere medlemmer der er i foreningen Als-Fynbroen des lettere bliver det at få Transportministeriet i omdrejninger.

Se foreningens hjemmeside HER