Der er rigtig god mening i at cykle mere og trille mindre i bil. Dels er der målet om Sønderborg skal være CO2-neutral og så er der masser af sundhed at hente i pedalerne.
“Man har beregnet, at hver cyklet kilometer giver en samfundsgevinst på syv kroner”, siger direktør i Danmarks Cyklistforbund, Klaus Bondam, der tirsdag eftermiddag var inviteret i Alsion, hvor Sønderborg Kommune tog tilløb til at samle et cykelforum, som skal arbejde for at få flere cyklister i Sønderborg.
“Gevinsten ved at folk cykler er, at de bliver sundere og altså får færre sygedage. Og når mennesker er sundere, så trækker de ikke så meget på sundhedsvæsnet”, siger Klaus Bomdam. Han tilføjer, at alder og vægtklasse ikke er et argument for ikke at cykle.
“Alle kan være med. Det er jo cyklen, der bærer vægten”.
Rigtigt mange mennesker tager bilen, selv når de skal køre under fem kilometer til arbejde.
“Og her i landet er det sådan, at i København, Aarhus og Odense vokser antallet af cyklister, mens det andre steder er antallet af bilister, der øges”, siger Klaus Bondam.
Derfor skal der gøres mest muligt for at gøre det attraktivt og lækkert at være cyklist.
Der er unge der ikke kan cykle
“Tager vi mennesker, der cykler til og fra arbejde, så opstår der et fællesskab omkring det – og det er nok det, vi skal have mere”, siger Helge Larsen, der er sundhedsudvalgsformand.
Han er også lærer på Statsskolen, hvor det har overrasket ham, der er gymnasieelever, der ikke kan cykle.
“Dem er der en hel del af i hele landet. Måske vil de hellere sidde i en bus og leve livet på Facebook end de vil tage cyklen”, siger Klaus Bondam.
Der blev også talt om cykelstier og det med at kunne cykle trygt – hvor der jo i dag er masser af biltrafik omkring skolerne.
Efter Klaus Bondams optakt, trådte Kent Nissen fra Fri BikeShop frem foran de knap 30 deltagere – og efter hans oplæg skulle der rystes ideer ud af ærmerne og meget gerne dannes et såkaldt Cykelforum, som kan arbejde videre.
“Og tag nu en del af alle dem, der rent faktisk cykler, med på holdet, for er de ikke med, så er der ikke noget, der bliver til noget som helst”, siger Klaus Bondam. Dermed er bolden givet på til at arbejde på at gøre cykling til en folkesag.