Folk & Sikkerhed satte Storebæltsulykken på programmet

9. marts 2020 Samfund

Mandag aften blev 23 medlemme af Folk & Sikkerhed klogere på, hvad der sker, når der kommer en såkaldt katastrofealarm, hvor man som udgangspunkt ikke ved, hvad der egentlig er sket og heller ikke kender omfanget.

Folk & Sikkerhed i Sønderborg havde inviteret indsatsleder Jesper Rossen fra Beredskab Fyn til Hotel Sønderborg Strand, hvor han fortalte om togulykken på Storebæltsbroen den 2.

Artiklen fortsætter under annoncen

januar 2019. For foreningen er vigtigt at vide, vi har et beredskab og også et forsvar samt et politi, der rent faktisk virker.

“Den 1. januar var vi begyndt at forberede os på store oversvømmelser i Nyborg og tidligt den 2. januar var vi i gang med at pumpe vand og jeg skulle ud og spærre nogle veje”, sagde Jesper Rossen.

Klokken 07:34 kommer der en alarm, som siger, at der er sket en ulykke på Storebæltbroen og Jesper Rossen haster derud. Det var en ulykke, der stoppede al togtrafik mellem Sjælland og Fyn – biltrafikken var i forvejen stoppet på grund af blæst.

“Jeg kørte forbi toget og ser, der er lys og der er mennesker, der går rundt i det. Jeg fortsætter ud til Sprogø, hvor jeg kan vende og komme over i den kørebane, der er tættest på togene. Jeg taler med føreren af det ene tog og han siger, der ikke er noget galt hos ham, men at der vist var det længere fremme”.

Jesper Rossen kommer frem til det næste tog.

“Og der ser jeg, det er helt galt. Jeg springer ud af bilen og løber langs toget. Taler også med nogle mennesker, som fortæller, de er i gang med at hjælpe en person, der har fået hjertestop”, siger Jesper Rossen.

Tre minutter senere er brandkøretøjerne fremme.

“Det er mørkt, koldt og meget blæsende, så jeg beslutter, at alle passagerer skal blive i toget, indtil vi kan få dem helt væk fra broen”.

I den forreste togvogn er det helt galt med skader og skadede passagerer, mens dem i den anden ende af toget blot har mærket en hård opbremsning.

Efter at have sikret toget går redningsmandskabet ind og begynder at behandle de skadede.

“Vi behandler de skadede midt i toget, mens de uskadte bliver samlet i de bagerste vogne”, sagde indsatslederen.

Kort tid efter kommer der ambulancer frem og tilskadekomne bliver kørt til hospitalet i Odense.

“Sygehusene i Svendborg og Nyborg havde aflyst alle operarationer og lægerne var kørt til Odense for at hjælpe”, sagde Jesper Rossen.

“Alarmen kom 7:34. Vi gik ind i toget klokken 8:10 og alle var ude 9:41. Alle tilskadekomne blev kørt til Odense og vi fik ikke brug for de fire redningshelikoptere.

Der var otte, der døde ved ulykken og de blev taget ud, da toget var kommet ind på land. 16 tilskadekomne, hvoraf de fire var alvorligt skadede kom til Odense Universitetshospital og 109 uskadte personer blev evakuret fra toget, sat i busser og kørt til Nyborg Hallen, hvor et kriseberedskab stod klar til at tage imod.

“Omkring midnat er toget kørt væk fra broen og den 3. januar omkring midnat kørte der igen tog over Storebælt. Det tager tid at få fjernet alle metalstykker fra ulykken”, sagde indsatslederen.

Senere fragtes toget til Aarhus, hvor det bliver gået igennem af forskellige eksperter.

 

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk