Jobcenters Rejsehold kan måske hjælpe dig til bedre trivsel på jobbet

22. maj 2022 Erhverv
Jobcenter. Foto: Ole Kæhler
Jobcenter. Foto: Ole Kæhler

På Jobcenter er der tre medarbejdere, som har til opgave at få sygefraværet ned i både private virksomheder og i kommunens forskellige forvaltninger.

“Vi er i kontakt med 36 offentlige virksomheder og 52 private og de medarbejdere, som vi har hjulpet, er fra pleje- og omsorgsfagene, produktionsfag og tømrer-snedkerfagene”, fortæller Lone Steensbech, der er en af de tre medarbejdere på Rejseholdet, som teamet kaldes.

“Det giver rigtig god mening, vi 1. september sidste år oprettede Rejseholdet, fordi det gør, at virksomhederne sparer mange sygepenge og det samme gør det offentlige”, siger Henrik Hjortkjær, som har ansvaret for Rejseholdet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nu er det ikke sådan, at Rejseholdet konkurrerer med lægerne om at gøre syge medarbejdere raske.

Ofte føler medarbejdere, der ikke tid eller overskud til at få gjort noget ved fraværet. Nogle gange er det bare for svært at få taget hul på snakken med sin leder.

“Vi har fokus på trivsel og når vi møder en medarbejder, så snakker vi ikke fravær eller sygdom. Det er jo sådan, at når der er en, der har brug for hyppigt at melde sig syg, så er der noget galt med trivslen og nogle gange er det så lidt, der skal til, for at vedkommende trives”, siger Lone Steensbech og tilføjer, at Rejseholdet ikke ser på den ømme ryg eller andre udfordringer, men på hele personen, det hele menneske.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Når vi møder en medarbejder, så taler vi om, hvad der skal til for at vedkommende trives i jobbet eller måske derhjemme – og det er sådan, at en samtale om tingene giver det skub, der skal til, for at vedkommende får fortalt arbejdsgiveren eller sin ægtefælle, hvad der skal ændres”, siger teamleder og trivselsvejleder Lone Steensbeck til SønderborgNYT.

Selvfølgelig kan Rejseholdet ikke tage alle sygemeldinger i opløbet, selvom drømmen er at tømme lægernes venteværelser. De udfordringer, som Rejseholdet har mødt hos medarbejdere er fysiske, sociale og familiære og en meget stor del er psykiske.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Når det begynder at være små-stressende på jobbet eller måske derhjemme, så er det en god idé at kontakte os, fordi vi har en stor redskabsvifte, der gør, at der kan handles på tingene – og hvis det er noget på jobbet, der skal ændres og det er svært at tale med chefen, så går vi gerne med til samtalen, så der er lidt støtte”.

Rejseholdet kan ikke løse alle problemer eller helbrede syge mennesker.

Lone Steensbeck fortæller videre, at jo tidligere, medarbejderen kommer i kontakt med Rejseholdet, jo bedre er det.

Artiklen fortsætter under annoncen

“Når det begynder at føles tungt at tage på job, så er man begyndt at fylde rygsækken og jo mere man får stoppet i den, inden man beslutter sig for at ‘rydde op’, jo mere omfattende bliver det. Men ved rettidig omhu er en enkelt eller to coachende samtaler det, der skal til. Det er ved hele tiden at have en let rygsæk, vi undgår at blive syge”, siger trivselsvejlederen.

“Vores mål er, at medarbejdere kommer til at trives og oplever, at de bliver værdsat af arbejdsgivere og kolleger”.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er arbejdsgivere, som opfordrer medarbejdere til at kontakte Rejseholdet og det sammen gør A-kasser, praktiserende læger, fysioterapeuter og kiropraktorer.

“Fra 1. september og frem til i dag har Rejseholdet fået 431 henvendelser og de 381 af afsluttede, mens 51 stadig er i gang. 36 af de personer, som henvendte sig, er overgået til sygedagpengeteamet – og ud af den er 25 raskmeldte med en kortere periode på sygedagpenge end ventet”, siger Henrik Hjortkjær.

Det betyder, at 344 mennesker ret hurtigt fik en bedre trivsel ved at kontakte Rejseholdet og deltage i et par coachende samtaler.

“Og jeg vil lige fortælle, at vi ikke skriver referater. De mennesker, som henvender sig, bliver ikke til sager og det er helt i orden, hvis nogle ønsker at være anonyme”, siger Lone Stenbeck.

Rejseholdets medarbejdere kan man skrive eller ringe til og aftale et møde eller en uforpligtende snak. Du kan ringe på telefon 2381 6965, 2345 8194 og også 2381 6931 eller sende en mail til rejseholdet@sonderborg.dk

Navnene på medarbejderne er Lone Steensbeck, Tine Zachariassen og Charlotte Stens.

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
26. juni 2022 Tour de France, REGIONALT

Tour de France får betydning for Flextrafik og busser

26. juni 2022 Tour de France

De store trafikale udfordringer i forbindelse med 3. etape i Tour de France fra Vejle til Sønderborg søndag den 3. juli betyder, at handicapkørsel, Flextur og øvrig åben flextrafik til 3. juli ikke kan bestilles via selvbetjening, men kun telefonisk på 76 608 608. Der er endvidere helt lukket for bestilling og udførelse af handicapkørsel, […]

Læs mere...