Pressemeddelelse:
To måneder med borgertilfredshedsmålinger viser, at langt de fleste borgerne er meget tilfredse med den behandling de får i Jobcenter Sønderborg.
Siden begyndelsen af juni har knap 2.600 borgere valgt at benytte muligheden for at give feedback på deres kontakt til Jobcenter Sønderborg og Økonomisk Sikring.
Hvad enten borgeren har været til samtale eller blot har opsøgt skranken, har de efterfølgende fået et visitkort i hånden med en opfordring om at give feedback på en af de opstillede iPads eller via egen pc eller smartphone.
– Rigtig mange borgere har givet jobcentret feedback i løbet af de første to måneder, hvilket er utrolig positivt. Vi har dermed givet borgerne mulighed for at blive hørt, og det viser sig, at det faktisk er de positive kommentarer der fylder mest – borgerne føler sig i høj grad positivt behandlet, respekteret og lyttet til, fortæller formanden for arbejdsmarkedsudvalget i Sønderborg Kommune, Jan Prokopek Jensen.
På en skala fra 1-10, hvor 10 er topkarakteren, har jobcentrets afdelinger en gennemsnitlig score på 8,4 og 88 pct. af det samlede antal besvarelser ligger i den positive ende af skalaen.
Og til spørgsmålene om hvorvidt man følte sig velkommen, blev behandlet med respekt og lyttet til, så tilkendegiver 90 pct. at dette var tilfældet.
– Vi er meget glade for resultatet. Det er en anerkendelse af de medarbejdere, som hver dag gør en indsats for at yde en god service. Der er selvfølgelig også enkelte negative kommentarer, men dem følger jobcentret løbende op på, så der kan blive udviklet og optimeret på kommunikationen og arbejdsgangene, hvor det måtte være nødvendigt, siger Petter Astrup, næstformand i arbejdsmarkedsudvalget.
Borgertilfredshedsmålingen er sat i søen af Sønderborg Kommunes arbejdsmarkedsudvalg, som gennem længere tid har haft et ønske om at undersøge, hvorvidt de negative historier, der ofte fylder meget i medierne og på politikernes borde, var det generelle billede af situationen i jobcentret.
Den foreløbige konklusion er, at det ikke er tilfældet.