Tre måneders overvågning, en konto i Polen og forfalsket brevpapir.
Det var bare nogle af ingredienserne, da Peter Hansen fra Sønderborg for nylig var udsat for hackerangreb i en af sine virksomheder.
Det kostede virksomheden 200.000 kroner i lærepenge, og Peter Hansen ærgrer sig.
“Vi har set masser af de såkaldte Nigeriabreve og alt muligt andet og er aldrig faldet i, så vi troede, vi havde styr på det. Men det her er dybt udspekuleret”, siger Peter Hansen til SønderborgNyt..
Vi har fået nyt kontonummer
Forbrydelsen skete ved, at hackere fik adgang til firmaets mailserver og i tre måneder overvågede al mailkorrespondance til og fra virksomheden.
Hackerne udgav sig derefter for at være en af virksomhedens mangeårige polske forretningsforbindelser og skrev i en mail, at de havde fået nyt kontonummer.
Da Peter Hansen bad om at få det nye kontonummer bekræftet på virksomhedens brevpapir, fik han et brev, der lignede den ægte vare.
“Og så sendte vores bogholder jo gladelig 200.000 kroner af sted”, siger Peter Hansen.
En anden undrede sig
Peter Hansen blev kontaktet af en anden samarbejdspartner, der lige ville have bekræftet, om den polske samarbejdspartner havde fået ny mail. Han var også blevet kontaktet og undrede sig over, der også var ny mailadresse.
“Så var vi klar over den var gal og jeg fik skrevet til alle virksomheder, vi har kontakt til og advaret og jeg fik fat i politiet”, siger Peter Hansen. Lektien han lærte er, at det er en god idé at få tingene bekræftet både skriftligt og i telefon.
“Havde vi ringet til Polen, så var nummeret ikke lykkedes”, siger Peter Hansen.