Flere og flere i Sønderborg køber el-cykel

1. august 2016 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Flere og flere sønderborgensere køber el-cykler, som har ændret vores cykelkultur og nu er et reelt alternativ til bil nummer to. Her er en række tips til valget af el-cykel fra den lokale fagmand Kent Nissen.

I cykelsport er det snyd at bruge elmotorer, men på Sønderborgs veje bliver det elektroniske skub i ryggen konstant mere populært. El-cykler udgør ifølge Fri BikeShop nu omkring ti procent af det samlede cykelsalg i Sønderborgområdet, og i 2015 blev der solgt dobbelt så mange el-cykler som året før. Boomet skyldes ikke mindst, at også det yngre publikum har fået øjnene op for el-cyklens fordele og at flere benytter sig af mulighederne for rentefri finansiering over eksempelvis 20 måneder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Halvdelen af el-cykelkøberne er kvinder mellem 20 og 40 år, der bruger el-cyklen som alternativ til offentlig transport eller familiens bil nummer to. Vi har faktisk en del kunder, der har solgt en af deres biler og ønsker at erstatte den med en el-cykel. For bare fem år siden var det hovedsageligt ældre, der købte el-cykler. Men fordi producenterne nu lancerer ungdommelige og sporty modeller, så er der åbnet for en helt ny kundekreds”, siger Kent Nissen, der ejer Fri BikeShop i Sønderborg, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvor langt skal du køre?

Ifølge Kent Nissen er det vigtigt, at man kortlægger sit behov inden valget af el-cykel.

Som det allerførste spørger vi altid: Hvor langt skal du køre? Hvis du har mellem fem og 15 kilometer på arbejde, foreslår vi cykler i prisklassen mellem 12.000 og 17.000 kroner. De har forhjulsmotor, som er den mest enkle løsning, hvor motoren sætter i gang, så snart pedalerne trædes rundt. Skal du cykle 20-30 kilometer hver vej, anbefaler jeg at bruge lidt flere penge på en centermotoriseret cykel, der sikrer en mere glidende kørsel, da den justerer sin kraftoverførsel, alt efter hvor hårdt du træder”, forklarer Kent Nissen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han fortæller, at det store flertal af de solgte el-cykler koster mellem 12.000 og 29.000 kroner. Langt de fleste af dem kan købes med forskellige batteristørrelser alt efter behovet for rækkevidde. Ligesom almindelige cykler fås el-cykler med ind- eller udvendige gear.

Servicetjek er vigtigt

Det er enormt vigtigt at komme regelmæssigt til kontrol med sin el-cykel. Ud over alle de mekaniske dele, der også er på almindelige cykler, indeholder el-cyklerne stik og ledninger, der uden den rette vedligeholdelse og smøring kan begynde at irre og korrodere. Mindst én gang om året skal el-cykler på værksted, hvor vi skiller motoren ad, renser og smører samt opdaterer softwaren”, siger Kent Nissen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han tilføjer, at der er mulighed for at lave en aftale om livstidsservice, så man ikke selv skal tænke på at pumpe dækkene, smøre de bevægelige dele eller justere bremser, gear og kæde.

 

8. oktober 2024 Debat, Sønderborg

Debat: Løs studieboligkrisen i Nørager med bæredygtighed

8. oktober 2024 Debat

Byrådsmedlem Asger Romme Andersen, Enhedslisten, skriver: Der tegner sig desværre et massivt byrådsflertal for at rive størstedelen af Nørager ned. Det undrer os meget i Enhedslisten Sønderborg, når vi samtidig ved, hvor stort behovet for ungdomsboliger er i Sønderborg. Sønderborg Kommune mangler hundredvis af ungdomsboliger de kommende år. Den boligkrise kunne løses med et fingerknips, […]

Læs mere...