Flere og flere i Sønderborg køber el-cykel

1. august 2016 Erhverv
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 52)

 

Flere og flere sønderborgensere køber el-cykler, som har ændret vores cykelkultur og nu er et reelt alternativ til bil nummer to. Her er en række tips til valget af el-cykel fra den lokale fagmand Kent Nissen.IMG_5846

I cykelsport er det snyd at bruge elmotorer, men på Sønderborgs veje bliver det elektroniske skub i ryggen konstant mere populært.

Artiklen fortsætter under annoncen

El-cykler udgør ifølge Fri BikeShop nu omkring ti procent af det samlede cykelsalg i Sønderborgområdet, og i 2015 blev der solgt dobbelt så mange el-cykler som året før. Boomet skyldes ikke mindst, at også det yngre publikum har fået øjnene op for el-cyklens fordele og at flere benytter sig af mulighederne for rentefri finansiering over eksempelvis 20 måneder.

Halvdelen af el-cykelkøberne er kvinder mellem 20 og 40 år, der bruger el-cyklen som alternativ til offentlig transport eller familiens bil nummer to.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vi har faktisk en del kunder, der har solgt en af deres biler og ønsker at erstatte den med en el-cykel. For bare fem år siden var det hovedsageligt ældre, der købte el-cykler. Men fordi producenterne nu lancerer ungdommelige og sporty modeller, så er der åbnet for en helt ny kundekreds”, siger Kent Nissen, der ejer Fri BikeShop i Sønderborg, i en pressemeddelelse.

Hvor langt skal du køre?

Ifølge Kent Nissen er det vigtigt, at man kortlægger sit behov inden valget af el-cykel.

Som det allerførste spørger vi altid: Hvor langt skal du køre? Hvis du har mellem fem og 15 kilometer på arbejde, foreslår vi cykler i prisklassen mellem 12.000 og 17.000 kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

De har forhjulsmotor, som er den mest enkle løsning, hvor motoren sætter i gang, så snart pedalerne trædes rundt. Skal du cykle 20-30 kilometer hver vej, anbefaler jeg at bruge lidt flere penge på en centermotoriseret cykel, der sikrer en mere glidende kørsel, da den justerer sin kraftoverførsel, alt efter hvor hårdt du træder”, forklarer Kent Nissen.IMG_5844

Han fortæller, at det store flertal af de solgte el-cykler koster mellem 12.000 og 29.000 kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Langt de fleste af dem kan købes med forskellige batteristørrelser alt efter behovet for rækkevidde. Ligesom almindelige cykler fås el-cykler med ind- eller udvendige gear.

Servicetjek er vigtigt

Det er enormt vigtigt at komme regelmæssigt til kontrol med sin el-cykel.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ud over alle de mekaniske dele, der også er på almindelige cykler, indeholder el-cyklerne stik og ledninger, der uden den rette vedligeholdelse og smøring kan begynde at irre og korrodere. Mindst én gang om året skal el-cykler på værksted, hvor vi skiller motoren ad, renser og smører samt opdaterer softwaren”, siger Kent Nissen.

Han tilføjer, at der er mulighed for at lave en aftale om livstidsservice, så man ikke selv skal tænke på at pumpe dækkene, smøre de bevægelige dele eller justere bremser, gear og kæde.

 .

Artiklen fortsætter under annoncen

Skrevet af: Ole ole@sonderborgnyt.dk
19. april 2021 Erhverv, Sønderborg

Sønderborg Kommunes tilladelse til biogasanlæg i Kværs er ophævet

19. april 2021 Erhverv

Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse efter miljøbeskyttelsesloven og ophæver Sønderborg Kommunes afgørelse af 27. juni 2019 om miljøgodkendelse og VVM-tilladelse for opførelse og drift af et biogasanlæg i Kværs og hjemviser sagen til fornyet behandling. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. ”Vi modtog fredag afgørelsen fra […]

Læs mere...