Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har gennem en årrække beregnet såkaldte socioøkonomiske referencer for grundskolerne i Danmark.
Disse tal sammenstiller elevernes præstationer ved afgangsprøverne i 9. klasse med et udtryk for elevernes socioøkonomiske baggrund, altså med afsæt i de elever, der er på skolen.
Den socioøkonomiske baggrund hos afgangseleverne på de enkelte skoler handler om de forventede karakterpræstationer ved afgangsprøverne og viser, om skolen giver eleverne et gennemsnitligt fagligt løft set i forhold til et større antal socioøkonomiske karakteristika.
Altså er det tænkt ind i Cepos’ undersøgelse, hvilken baggrund eleverne på de enkelte skoler har.
På nogle skoler leverer eleverne rent faktisk bedre afgangsresultater end forventet, og man kan da tale om, at skolen har en positiv undervisningseffekt, skriver Cepos.
På andre skoler gør det modsatte sig gældende.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har lavet en fyldig teknisk redegørelse for metoden til beregning af de socioøkonomiske referencetal.
Du kan finde din skole i Cepos-undersøgelsen ved at skrive ‘Sønderborg’ i søgefeltet i tabellen HER