I dag er det den CaRas, der passer og plejer Laila Bargmeyer, som har lejlighed i Dambo i Sønderborg.
“Det er simpelthen alletiders og jeg indrømmer blankt, jeg skulle være flyttet over til CaRas forlængst”, siger Laila Bargmeyer til SønderborgNyt.
Laila er ikke visiteret til hjemmepleje som en følge af hendes alder. Men fordi hun i 2006 blev ramt af en blodprop, som gør, at hun ikke kan bruge sin ene arm og desuden har store problemer med hukommelsen. Oven i det, så har hun diabetes.
“Skaderne på hukommelsen skulle have været afhjulpet med genoptræning, men det jeg fik blot kort tid med specialisterne”, siger Laila. I dag skriver hun alt i kalender, så der ikke kikser aftaler.
Tilbudt pension
“Efter en tid bliver jeg tilbudt pension, men jeg ville hellere have en revalidering, fordi jeg ikke følte mig klar til pension. For at passe skolen, skulle jeg vækkes af hjemmeplejen i god tid og der skulle være en taxa, der fragtede mig til og fra skolen”, siger Laila. Men hjemmeplejen vækkede hende ikke. De kaldte bare på hende og kørte igen, selvom papirerne forklarede, hun var svær at få liv i.
Laila oplever det som om, at sosu’erne ikke vidste, de skulle bruge tid på at sikre, at hun kom op.
“Det gjorde jo, at revalideringen blev stoppet og så skulle jeg bare være hjemme på kontanthjælp”, siger Laila. Der blev lavet en vurdering af, hvad hjemmeplejen skulle hjælpe med og hvad Laila selv skulle klare.
Sideløbende kørte der en pensionssag, der mundede ud i, at Laila fik en førtidspension.
Hjemmeplejen svigter
Efter at have fået en dejlig lejlighed i Dambo, bliver Laila en opgave for den del af hjemmeplejen, der kører ud fra Mølleparken Plejecenter. Og allerede fra starten kørte tingene skævt.
“De ting, der var bevilget, fik jeg ikke – og da jeg så bad sosu-hjælperne skrive ned, hvad de lavede hos mig, når de var i mit hjem, så fik jeg skældud af hjemmevejlederen og skulle også høre om alle deres andre besværlige klienter”, siger Laila.
Hjemmeplejen skulle naturligvis ikke skrive, hvilke opgaver de udførte, fordi deres liste jo kunne afsløre, hvilke opgaver, der fik lov at ligge.
Sammen med en bisidder holdt Laila møder med områdelederen i hjemmeplejen, der brugte sin energi på at bortforklare, at kommunen svigtede.
“Det var spild af alles tid med de møder”, siger Laila.
Alt er forandret
CaRas’ ansatte er Laila glad for.
“CaRas har nogle dejlige ansatte, som kan li’ deres job og det mærker jeg. De giver sig tid, når de vækker mig og sprøjter ikke bare insulin, mens jeg sover”, siger Laila. I dag undrer hun sig over, at hun ikke skiftede for længe siden, så hun fik den hjælp hun havde brug for i stedet for at holde intet-sigende møder med kommunen.
Laila har brugt det private CaRas siden november.
“Jeg anbefaler helt klart, at de borgere, der ikke er glade for den kommunale hjemmepleje at skifte til privat”, siger Laila. Ring efter dem og få en snak om det, du er visiteret til – og bed om et skifte.
Papirgangen ved et skifte varer fire uger.