Uopfordrede ansøgninger giver virksomhederne udfordringer i forhold til den nye persondataforordning

18. maj 2018 Erhverv Skrevet af: Ole Kæhler

Den 25. maj træder den nye Persondataforordning i kraft, og den nye forordning betyder mange ændringer for blandt andet virksomhederne, når de eksempelvis modtager en uopfordret ansøgning. Derfor har FIQTIV ApS udviklet et værktøj, så virksomhederne nemt og enkelt fremover kan modtage uopfordrede ansøgninger, og samtidig overholde den nye forordning.

”Vi har hidtil modtaget uopfordrede ansøgninger via e-mail, direkte i vores reception eller igennem vores medarbejdere, men efter den 25. maj, når persondataforordningen træder i kraft, vil vi modtage og opbevare ansøgninger fra potentielle medarbejdere efter de nye regler, og derfor har vi valgt at implementere den nye løsning fra FIQTIV”, siger adm. direktør Gynter Lorenzen fra Lachenmeier ApS og fortsætter:

Artiklen fortsætter under annoncen

” FIQTIV vil fremover håndtere hele processen fra modtagelse af CV/ansøgninger, indtil vi har vurderet et potentielt match og der er givet endeligt svar. Det sikrer, at de mange gode ansøgere vi møder, bliver løftet videre. Og hvis ikke de matcher et job hos os, så tilbyder FIQTIV at hjælpe dem videre til andre lokale virksomheder i Syddanmark”, uddyber Gynter Lorenzen, der syntes det giver rigtig god mening, at Lachenmeier på den måde er med til at fastholde de kvalificerede mennesker i lokalområdet.

Artiklen fortsætter under annoncen

FIQTIV og Marck Thorning har udviklet en nem og billig løsning til virksomhederne, så de fremover kan modtage uopfordrede ansøgninger, og samtidig overholde den nye Persondataforordning (GDPR)

Artiklen fortsætter under annoncen

FIQTIV er allerede i gang med at implementere de første virksomheder i systemet, så de er klar til at modtage uopfordrede ansøgninger og samtidig overholde den nye Persondataforordning fra den 25. maj.

”Når der fremover sendes en uopfordret ansøgning til de virksomheder, som abonnerer på vores løsning, udfører vi screeningen. Hvis der er et match mellem kandidaten og virksomheden, så kører det videre forløb efter virksomhedens rekrutteringsproces – men matcher ansøgeren ikke den virksomhed, der er sendt ansøgning til, undersøger vi, om ansøgeren eventuelt kan bruges i en af andre virksomheder, vi samarbejder med”, siger Marck Thorning, der oplever, at virksomhederne konstant leder efter medarbejdere. Derfor giver det rigtig god mening, at ansøgeren måske får tilbudt at komme til samtale hos en anden virksomhed, og så får de lokale virksomheder flere velkvalificerede medarbejdere at vælge imellem.

Artiklen fortsætter under annoncen

”Vi har valgt en forretningsmodel, der gør det nemt og billigt for virksomhederne at være med, fordi de deler den samme grundlæggende tekniske platform som FIQTIV har købt, så vi arbejder med en form for deleøkonomi, som kommer alle til gode”, siger Marck Thorning fra FIQTIV.

FIQTIV har siden 2014 arbejdet med rekruttering og outplacement for virksomheder i Sønderborg og Aabenraa kommuner og tilbyder også ledersparring, stresscoaching samt virksomhedsnetværket KC-SYD, som tæller omkring 15 virksomheder i Syddanmark, hvor virksomhederne deler kompetencer, medarbejdere og viden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Læs mere om FIQTIV på www.fiqtiv.dk.

26. april 2024 Erhverv, Sønderborg

Grønt lys fra Sønderborg Varme til sammenlægning med Broager Fjernvarme

26. april 2024 Erhverv

Billigere fjernvarme til forbrugerne og bedre muligheder for at skabe et grønt fjernvarmenet. Det er et par af gevinsterne ved at sammenlægge Broager Fjernvarmeselskab A.m.b.a. og Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a, og bestyrelserne i begge selskaber har netop fået solid opbakning til at fortsætte drøftelserne om sammenlægning. Siden november har Broager Fjernvarmeselskab A.m.b.a. og Sønderborg Fjernvarme A.m.b.a […]

Læs mere...